„Tamhle to vypadá, že Amazon rozdává zmrzlinu,“ upozorňuje na náměstí v Mníšku pod Brdy vousatý muž svou ženu. A kolemjdoucí ho ujišťuje, že jeho domněnka je úplně správná.
Sobotní počasí sice úplně ke studenému potěšení nevybízelo, ale i tak se u dodávky s logem Amazonu a sloganem „Po skvělé zmrzlině vás čeká skvělá práce“ vystřídalo docela dost potenciálních kandidátů na práci.
Některé samozřejmě diskvalifikuje jejich věk, protože vábení kopečku zmrzliny zdarma nedokázaly odolat především děti. Zájemci mohli vybírat z vanilkové, šmoulové a rakytníkové a na rozdíl od některých zmrzlináren, kde obsluha zběsile drhne zmrzlinářské kleště o nádobu, aby zákazník nedostal ani kousek zmrzliny navíc, kočovní zmrzlináři z Amazonu na velikosti nešetřili.
Až 27 900, lákal Amazon v Mníšku pod Brdy
Účinnost celé operace ještě zvyšovala paní rozdávající letáky na pěší zóně, kdo jí neunikl, jistojistě u dodávky se zmrzlinou skončil. Leták už obsahoval konkrétní benefity, které nadnárodní gigant svým ovečkám nabízí – od nabídky mzdy s pověstným „až“ 27 900 Kč, přes přátelské prostřední a skvělý tým, dopravu zdarma, čtyři pracovní dny a oběd za 25 korun.
„Naše zkušenost ukazuje, že lidé mají zájem popovídat si o pracovních nabídkách osobně a mít dostatek času na zodpovězení otázek,“ vysvětlila náborovou akci PR manažerka Amazonu Miroslava Remenárová.
Firma podle ní objela během pěti víkendů desítku měst ve Středočeském a Ústeckém kraji a dohromady se o akci zajímalo více než 2 700 návštěvníků, kterým se věnovali specialisté z oddělení lidských zdrojů Amazonu.
Všechny firmy v Česku, ty nadnárodní nevyjímaje, řeší stejnou potíž – kde sehnat dostatek zaměstnanců. Jednou z možností, jak nové posily přilákat, je zvyšování mezd. Podle Remenárové se v distribučním centru a centru vráceného zboží v Dobrovízi zvýšila nástupní hodinová mzda na 135 korun.
Podle odborníků nabízí firma přesně ty pozice, kde může vyšší mzda doprovázena například sumou navíc za „přestup“ docela dobře fungovat. Jitka Součková z personální agentury Grafton Rescruitment míní, že náborový příspěvek může potenciální zaměstnance přesvědčit třeba ke stěhování.
Řada jiných zaměstnavatelů tento problém řeší také vlastní dopravou „svých“ lidí, případně finanční injekcí místním dopravcům. Škoda Auto například organizuje autobusy, které svážejí pracovníky do jejích závodů v Mladé Boleslavi a v Kvasinách.
Amazon postupuje podobně, jeho autobusy operují v 29 městech ve středu a na severu Čech, v metropoli mohou lidé nastoupit na pěti místech. A kromě silnic zapojil nadnárodní gigant do svých služeb i vlak – v Dobrovízi vznikla vlaková zastávka Dobrovíz – Amazon.
Archivní video: Roboti místo lidí. Amazon automatizuje provoz (2015):