Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Amazon se musí vzdát Vánoc v Horních Počernicích. Zvažuje přesun jinam

  13:45aktualizováno  13:45
Přesun a rozšíření centra vráceného zboží Amazonu z Dobrovíze do pražských Horních Počernic je ohrožen. Magistrát vyslyšel žádost počernických radních a nařídil vypracovat tzv. velkou EIA. Tím pádem developer halu nestihne postavit do Vánoc, což bylo pro Amazon důležité.

Pracovníci dobrovízského distribučního centra Amazonu. | foto:  František Vlček, MAFRA

Odbor ochrany prostředí pražského magistrátu rozhodl, že záměr postavit v Horních Počernicích návratové centrum pro Amazon má být přehodnocen podle zákona o posuzování vlivů na životní prostředí. To jinými slovy znamená vypracování tzv. velké EIA. Tato procedura trvá obvykle okolo sedmi měsíců.

Amazon v Česku

Co už funguje:

Od roku 2013 centrum vráceného zboží v Dobrovízi PRG1

Od června 2015 korporátní kancelář v pražských Dejvicích (více čtěte zde)

Od podzimu 2015 distribuční centrum v Dobrovízi PRG2 (více čtěte zde)

Co (ještě) nefunguje:

Česká verze webu (tedy Amazon.cz)

Distribuční centrum v Brně (více čtěte zde)

Zdánlivě rutinní úřednické rozhodnutí může být pro budoucnost Amazonu v Horních Počernicích fatální. Znamená totiž, že developer nestihne postavit budovu do letošních Vánoc. K těm se přitom Amazon upínal. Právě tuto sezonní špičku chtěl již obsloužit z nového místa, nikoli ze stávajícího reklamačního centra v Dobrovízi.

“Byznys nečeká a kapacity ve stávajícím reklamačním centru u letiště přestávají stačit. Pokud by došlo k průtahům, které by ohrozily vánoční sezonu, museli bychom začít jednat s jinou z vyhlédnutých středoevropských lokalit,“ řekl pro iDNES.cz v lednu, tedy v době, kdy se čekalo, jak magistrát rozhodne, mluvčí Amazonu Karel Taschner (více čtěte zde).

Amazon: Vyhodnocujeme, co dál

Ačkoli aktuální rozhodnutí magistrátu vánoční sezonu v Počernicích nejen ohrozilo, ale stěhování do té doby znemožnilo, Amazon zatím nepotvrdil, že tuto lokalitu vzdává. „V tuto chvíli se seznamujeme s rozhodnutím pražského magistrátu a vyhodnocujeme dopady, jaké bude mít na budoucnost investice. Další vývoj proto nyní nemůžeme jakkoliv komentovat,“ řekl v pátek Taschner.

Podobně neurčitě v tuto chvíli reaguje i developer P3. „Z rozhodnutí odboru životního prostředí magistrátu Hlavního města Prahy jsme zklamáni. Jsme přesvědčeni, že předložená dokumentace splňovala všechny náležitosti tak, aby bylo rozhodnuto ve zjišťovacím řízení. Nyní zvažujeme naše další možnosti,“ řekl

Developer P3 pro Amazon nestaví na zelené louce, ale již v existující průmyslové zóně mezi Horními Počernicemi a dálnicí D10 (dříve R10) spojující Prahu s Libercem. Původně měl developer schválenou stavbu čtyř menších hal, kvůli Amazonu ale záměr změnil na jednu velkou.

To se však nelíbilo některým počernickým obyvatelům, ani vedení radnice v čele se starostkou Hanou Moravcovou (Šance pro Počernice). Radní se podle ní obávají, že hala, která má zaměstnat několik tisíc lidí, zhorší již tak špatnou dopravní situaci v Počernicích. Proto také za svou městskou část podali radní podnět, aby se provedla velká EIA. A pražský magistrát je (i další navrhovatele) nyní vyslyšel.

Developer: Varianta Amazon je šetrnější

Developer P3 celou dobu tvrdí, že varianta velké haly Amazonu je pro Počernice příznivější než již schválené čtyři menší haly. Ředitel P3 Tomáš Míček například upozorňuje, že tři tisíce pracovníků nikdy v hale nebudou pracovat najednou. „Jedná se o součet pracovníků dvou navazujících směn. Navíc jen ve špičce, tedy pouze tři měsíce v roce,“ vysvětluje.

Podle studie, kterou argumentuje developer, by navíc počet aut, která budou vozit zboží či zaměstnance k hale byl v případě stavby pro Amazon nižší než v původní variantě čtyř menších hal. Výpočet po většinu roku počítá s denní zátěží 566 aut (420 osobních, 128 nákladních a 18 autobusů), zatímco původní varianta zahrnovala 830 aut (z toho 266 nákladních).

Fotogalerie

Během tříměsíční vánoční špičky ale i studie developera přiznává, že k hale bude denně jezdit 835 aut, tedy o pět vozů více než ve variantě čtyř hal.

„Zkušenost Amazonu z Dobrovíze ale potvrzuje, že přes devadesát procent zaměstnanců využívá bezplatné firemní autobusy, osobními vozy jezdí pouze zanedbatelné množství lidí. Počet osobních vozů i celkové dopravní zatížení tedy bude výrazně nižší, než je hodnota ve výpočtu,“ říká Míček s tím, že podle dosavadních zkušeností budou navíc do areálu auta proudit hlavně od dálnice, čímž se do obývané zástavby vůbec nedostanou.

Amazon celou dobu podporuje i ministerstvo průmyslu a obchodu nebo agentura CzechInvest. Firma totiž slibuje po případném přestěhování návratového centra z Dobrovíze do Horních Počernic navýšení počtu zaměstnanců ze současné tisícovky až na trojnásobek. V opačném případě - tedy že firma přesune návratové centrum do jiného státu - by tím v Česku tisícovka pracovních míst ubyla.

Ve hře je brněnský a dobrovízský scénář

Situace v Horních Počernicích připomíná komplikace, které provázely dřívější stavbu dvou plánovaných velkoskladů Amazonu v Dobrovízi a Brně. I tyto stavby měly být umístěny v již existujících průmyslových zónách. I tehdy ale kvůli velikosti (sklady jsou ještě třikrát větší než centrum návratového zboží) nebo účelu musely znovu alespoň částečně podstoupit schvalovací proces. To dokončení obou center už od začátku zpozdilo.

V Dobrovízi Amazon vydržel a logistické centrum otevřel loni na podzim s ročním zpožděním. V Brně záměr po trojím odmítnutí zastupitelů vzdal.

Archivní video z dobrovízského distribučního centra:

Autor:


Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2016 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je součástí koncernu AGROFERT ovládaného Ing. Andrejem Babišem.