Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu


American Airlines měly klid jen dva dny

  9:08aktualizováno  9:08
Budoucnost American Airlines znovu připomíná černý tunel bez nadějného světla na konci. Největší letecké společnosti na světě po dvoudenní naději na uzdravení opět hrozí krach. Odboroví předáci mechaniků a pozemního personálu totiž zpochybnili dohodnuté snížení platů a nechtějí smlouvu podepsat.

Vedení ztrátových aerolinek, které už delší dobu balancují na pokraji krachu, totiž sice přimělo odboráře ke snížení platů, své odměny ale ponechalo ve stejné výši.

Navíc dopravce zvýšil příspěvky na penzi vedoucím manažerům a firma pro ně plní penzijní fond, z něhož by i v případě bankrotu získali šéfové mimořádné odměny.

Odbory se o těchto plánech dozvěděly až od Komise pro cenné papíry.

"Nic jsme nepodepsali a ve světle zjištění Komise pro cenné papíry si rozmyslíme, zda vůbec něco podepíšeme. Zvlášť, když stále hrozí bankrot," prohlásil odborový předák Jim Little.

Ve středu bylo jasno
Ve středu odbory letového personálu schválily mzdové škrty ve výši 340 milionů dolarů. To má spolu s dalšími mzdovými úsporami za 1,8 miliardy dolarů a dvěma miliardami nemzdových úspor poskytnout American Airlines dostatečný prostor pro přežití.

Hlasování bylo ale velmi těsné. Snížení mezd podpořilo 10 761 zaměstnanců letového personálu, 9 652 bylo proti.

Šéf mateřské společnosti AMR Don Carty ovšem varoval, že aerolinky ještě nejsou mimo nebezpečí.

"Vzhledem k nepřátelskému finančnímu a podnikatelskému prostředí, v němž se nacházíme, není úspěch našeho snažení zaručen," řekl Carty.

AMR prodělala od září 2001 už miliardy dolarů. Po teroristických útocích na New York a Washington poklesl zájem o leteckou dopravu, což vedlo k rekordní ztrátě 3,5 miliardy dolarů za rok 2002.

Dohodou s odbory získalo vedení firmy několik měsíců, aby připravilo finanční restrukturalizaci a definitivně zažehnalo bankrot.

Podle Jamieho Bakera, analytika společnosti J.P. Morgan, si American Airlines "koupily" asi rok. "Aerolinky získaly čas, aby přečkaly válku, aby oživila poptávka, aby vylepšily svůj provoz," říká.

Autoři: ,




Hlavní zprávy

Další z rubriky

Majitel značky Favorit Richard Galovič.
Favorit má nového investora. Získal 70 milionů na vstup do zahraničí

Společnost Favorit Czechoslovakia, která se od roku 2011 snaží oprášit slávu luxusních jízdních kol, získala nového investora. Společnost C2H internetového...  celý článek

(ilustrační snímek)
Tesco přestane ve Střední Evropě prodávat vejce z klecových chovů

Obchodní řetězec Tesco přestane do roku 2025 prodávat vejce z klecových chovů v zemích Střední Evropy. V Česku, Slovensku, Maďarsku a Polsku už bude řetězec...  celý článek

Generální ředitel společnosti Vítkovice Jan Světlík je známý i jako milovník a...
Soud poslal Vítkovice Power Engineering do konkurzu

Společnost Vítkovice Power Engineering půjde do konkurzu. O přeměně z reorganizace rozhodl soud na návrh představenstva firmy. Vyplývá to z usnesení soudu...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.