Oproti loňskému lednu tak americké aerolinky přišly o šest milionů zákazníků. Vyplývá to ze statistik shromážděných Sdružením letecké dopravy (ATA), které zaštiťuje letecké firmy přepravující 95 procent všech cestujících i nákladů.
Na vině jsou podle ATA stále teroristické útoky na New York a Washington, které loni 11. září sebraly milionům lidí důvěru v bezpečnost letecké přepravy. Sdružení doufá, že v nejbližších měsících snad pasažéři konečně akceptují přijatá bezpečnostní opatření a vrátí se k cestování vzduchem.
"V České republice je situace odlišná," řekl iDNES mluvčí Českých aerolinií Daniel Plovajko. "Odliv zákazníků po útocích nebyl tak mohutný jako v USA. Navíc začátek roku tradičně patří ke slabším obdobím, a tak nabízíme slevy do mnoha destinací, především turistických," dodal. V důsledku toho prý národní letecký dopravce registruje nárůst počtu pasažérů o deset až patnáct procent.
Boeing je optimista, ale výrobu nezvýší
Pokles zájmu o létání donutil koncem roku také výrobce letadel k úvahám o snížení produkce. Omezení výroby na polovinu během roku 2002 oznámil v závěru minulého roku také americký Boeing.
Tomu se teď rýsuje šance na potenciální zakázky z Číny a oblasti jihovýchodní Asie, přesto ale zatím o zvýšení produkce neuvažuje.
"Po 11. září se všechno vrací do starých kolejí velmi pomalu. Pořád pracujeme na snížení produkce do konce letošního roku o padesát procent," prohlásil v rozhovoru pro agenturu Reuters viceprezident Larry Dickenson.