Americká firma začala vyrábět pivo v sáčku.

Americká firma začala vyrábět pivo v sáčku. | foto: PPi Technologies

Americká firma vyrábí pivo v sáčku s brčkem. V Česku by propadlo

  • 259
Americká firma PPi Technologies se rozhodla prorazit na konzervativním americkém trhu, který je alergický na popíjení alkoholu na veřejnosti. Nabízí sáčkované pivo na cestu. Podle prvních reakcí může mít novinka úspěch. Přestože výroba takového piva bude lacinější, v Česku by neuspělo.

Sáčkované pivo s brčkem firma pojmenovala Beer On The Go (pivo na cestu). Je určeno těm, kteří si pro něj dojdou přímo do pivovaru a ­nechají si ho stočit na místě. Na pulty běžných obchodů se tak obal z laminované fólie nedostane.

Ačkoliv je tak trh pro rozšíření nového obalu omezen, své věrné zákazníky si patrně najde. „Perfektně se to hodí na pláž,“ napsala na Facebooku Nancy Reeves-Hainesová. Podobně reagovali na nový obal i další američtí pivaři. Společnosti se tak nejspíše podařilo oslovit ty, na které cílila. „Náš nový obal je určen pro venkovní aktivity, na které se nehodí nosit s sebou sklo,“ propaguje firma nový obal na svých stránkách s ­tím, že vedle piva je do obalu možné načepovat i vodu či další nápoje.

Společnost však upozorňuje, že sáček je vhodný jen pro méně sycené nápoje, takže například limonády z něj už pít nedoporučuje. „Při pokojové teplotě vyprchá plynný obsah během 24 hodin,“ upozorňuje firma.

V Česku sáčky neprorazí

Lidé si mohou koupit pivo buď v samostatném balení o objemu zhruba 250­ ml, nebo šest piv zabalených dohromady, či multibalení o objemu zhruba 1,8 litru.
Podle odborníků by čeští pivaři sáčkované pivo ve větší míře nepřijali. „Sáček Single25 je vyroben z fólie PET/AL/PA. Je svařen ze tří stran, ohnutá strana padne příjemně do dlaně,“ hodnotí nový obal po technické stránce Václav Doležal z České obalové asociace Syba. „Ale pro českého pivaře je to nepředstavitelná degradace, takže tento způsob balení piva v našich zemích příliš šancí nemá,“ dodává.

Češi jsou podle něj v oblasti pivní kultury fajnšmekři a na pivo chodí nejraději do hospody. Pít ho na ulici v sáčku by je podle něj ani nenapadlo. Doma upřednostňují skleněné lahve a na cestách pivo v plechovkách. To má proti sáčku ty výhody, že se dá lépe chladit, lépe se drží v ruce a díky pevnosti jde dobře sytit oxidem uhličitým, takže po otevření zasyčí, což mají Češi rádi.

„Sáček žádnou z těchto výhod nemá, k tomu je mnohem hůře skladovatelný, výhodou může být snad jen to, že jeho výroba bude lacinější,“ přemýšlí o výhodách sáčkovaného piva Doležal.

Frťany v sáčku se na trhu neprosadily

Podle Doležala už se v Česku pokusy vyrábět alkohol v sáčku objevily, ale žádný se neujal. „V první polovině devadesátých let se dvě firmy snažily dostat na trh dokonce frťany v sáčku. Jedna výroba skončila, protože výrobce zvolil špatnou technologii a barva z potisku pronikla do alkoholu. Druhý výrobce skončil na tom, že nenašel distributora, který by jeho výrobky prodával,“ vzpomíná Doležal. Toto obalové fiasko je podle něj dalším důkazem, že pivo v sáčcích v Česku šance na zářivou budoucnost nemá.

Rozšíření sáčkovaného piva nevěří ani plzeňský pivovar. „Nepředpokládáme, že by to českého konzumenta oslovilo. Pivo má pro Čechy velký význam a vzhledem k tomu, že je tento nápoj po dlouhé roky spojen se skleněnou lahví, sáčkové pivo by sklidilo úspěch jen u velmi malého procenta lidí. A to pravděpodobně u těch, kteří už dnes preferují obal z plastu,“ říká mluvčí Plzeňského Prazdroje Kateřina Krásová.

Nejrozšířenějším „obalem na cesty“ jsou podle ní plechovky, které však v celkové oblíbenosti obalů zaujímají jen jednotky procent.