Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Převod z účtu na účet za pár vteřin. Banky v USA zavádí okamžité platby

  15:11aktualizováno  15:11
Stále více amerických bank nabízí svým zákazníkům možnost zasílat peníze z účtu na účet během pár vteřin. V pondělí se k lídrům na trhu přidala s okamžitými platbami i banka Wells Fargo. Stačí zadat telefonní číslo nebo emailovou adresu adresáta. V Česku je tato služba teprve v plenkách.
Americké banky umí od pondělí posílat peníze v řádu sekund, stačí zadat telefonní číslo nebo emailovou adresu adresáta. Ilustrační foto

Americké banky umí od pondělí posílat peníze v řádu sekund, stačí zadat telefonní číslo nebo emailovou adresu adresáta. Ilustrační foto | foto: Profimedia.cz

Poslat známému peníze za lístek do kina nebo dítěti na škole, které má nečekané výdaje, a to bez čekání, než se peníze převedou z účtu na účet. To je realita, která už běžně funguje ve Spojených státech.

Začalo to mobilními službami, jako je Venmo od PayPalu nebo Square Cash, které umožňují zaplatit známému hned, a to jen s pomocí telefonu.

Letos na jaře se ale do okamžitých transakcí vrhly i bankovní domy. JPMorgan Chase, Bank of America a US Bank svým klientům umožňují posílat peníze během několika sekund jen s použitím telefonního čísla nebo emailové adresy. V pondělí se k nim přidala Wells Fargo, píše deník The New York Times.

V Česku zatím první vlaštovky

Do Česka okamžité platby přicházejí také, i v souvislosti se zavedením nové směrnice PSD2, která začne platit 13. ledna 2018. „Pravděpodobně se objeví noví poskytovatelé platebních služeb, kteří zvýší konkurenci na trhu, a to se projeví ve zrychlení a zlevnění platebního styku. Jako příklad lze uvést tzv. okamžité platby, na jejichž standardizaci pracuje pro oblast tuzemských plateb Česká bankovní asociace a pro platby v EUR European Payments Council,“ uvedla mluvčí Equa bank Markéta Dvořáčková.

Platnost vašeho hesla brzy vyprší, navždy. Banky sázejí na biometrii

V omezené podobě už však okamžité platby nabízí třeba Česká spořitelna (ČS), v dubnu představila mobilní aplikaci Friends 24, se kterou lze poslat drobné částky do 1 000 Kč komukoliv v České republice přes SMS, email a nejrůznější messengery, aniž by člověk musel znát číslo účtu protistrany.

„To vyplní příjemce platby, a to jen při prvním kontaktu s aplikací. Platby z ČS do ČS se připisují hned, u plateb do jiné banky záleží na tom, jak rychlý platební styk konkrétní banka má, ale pracujeme na tom, aby peníze chodily okamžitě bez čekání i tam,“ vysvětluje Klára Pačesová z tiskového oddělení banky.

Banky v USA pod tlakem

Spojené státy už jsou však dál a nenabízet okamžité platby znamená zaostávat za konkurencí. „Sledujeme, co zákazníci chtějí, a děláme všechno pro to, abychom zůstali konkurenceschopní,“ říká Brett Pitts z digitální sekce banky Wells Fargo.

V sázce je hodně: banky jsou pod velkým tlakem. Jednak od centrální banky Fed, která s cílem tlačit na okamžité zlepšení situace na trhu vytvořila „výbor pro rychlejší platby“, ale také od technologických společností, jako jsou PayPal a Apple. Všechny tyto firmy spolu s karetními společnostmi Visa a MasterCard bojují o vytvoření a ovládnutí platební sítě budoucnosti.

Banky nové služby prodávají jako „cool“ a pohodlné. V reklamě JPMorgan Chase zadává okamžitou platbu přes telefon driblující basketbalová hvězda Stephen Curry.

Desátky v SMS, banky bez hotovosti. Ze Švédska mizí klasické peníze

Finanční instituce se bojí, že pokud rychle nezareagují a nenabídnou svá řešení okamžitých plateb, budou odsouzeny jen k poskytování méně výdělečných služeb. Trh s platbami mezi lidmi je cenný, protože umožňuje finančním společnostem získat první kontakt se zákazníkem, a pak mu zkusit prodat jiné produkty jako třeba půjčku.

Analytici předpovídají, že nové platební sítě by se mohly rozšířit a propojit zákazníky s obchodníky, což by mohlo bankám poskytnout možný lukrativní zdroj poplatkových příjmů, uvádí The New York Times.

„Je to jako vlastnit silnici s mýtem: každý, kdo tudy projede, vám zaplatí,“ uvedl Gareth Lodge, analytik konzultantské firmy Celent.

Hledá se varianta i pro firmy a vlády

MasterCard a Visa, které mají pevně podchycené platby kreditními a debetními kartami, se také snaží ukotvit v těchto nových platebních systémech. MasterCard minulý měsíc koupil většinový podíl ve společnosti VocaLink, která provozuje mobilní a internetovou platební síť ve Velké Británii, a pomáhá vytvořit ještě širší síť v USA. Visa zas nedávno vstoupila do obchodního partnerství s PayPalem.

Americké banky začaly na systému okamžitých plateb pracovat v roce 2011. Už tehdy si mohli jejich klienti posílat navzájem peníze jen s použitím emailové adresy nebo mobilního čísla, ale transakce nebyly až doteď okamžité. Pracuje se také na platební síti, v rámci které by okamžité platby mohly ve velkých objemech provádět firmy nebo vlády.

Rychlá a výkonná platební síť má dopady na ekonomiku. Američtí vládní úředníci a analytici říkají, že současná prodleva mezi odesláním a přijetím peněz může brzdit podniky při řízení jejich účetnictví a zásob. USA jsou v tomto ohledu ve srovnání s Evropou, kde platby probíhají rychleji, pozadu.

Americké banky nyní stojí před výzvou, aby své technologie učinily natolik snadnými, aby dokázaly odlákat zákazníky od startupů, jako je zmíněný Venmo. S ním může člověk poslat peníze jen kliknutím na aplikaci a zadáním telefonního čísla nebo emailové adresy. Naproti tomu například klienti JPMorgan Chase se musí do aplikace přihlásit heslem a pak se v několika krocích proklikat k zadání transakce QuickPay. Bankám také chybí umění pracovat se sociálními sítěmi. Právě ty pomohly Venmo stát se hitem, zejména mezi tzv. millenials. Banky ale zas mají oproti technologickým společnostem výhodou daleko širší klientské základny.

PayPal a banky však nevidí největší příležitost v přetahování byznysu jeden druhému, ale v elektronizaci placení hotovostí a šeky, které stále tvoří více než tři čtvrtiny všech transakcí mezi lidmi.

Autor:






Hlavní zprávy

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2016 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je součástí koncernu AGROFERT ovládaného Ing. Andrejem Babišem.