Mezi prvními pocítí odliv klientů podnikatelé v cestovním ruchu. "Současná situace a nejistota se krátkodobě může odrazit na počtu amerických turistů v Evropě. Američané jsou velcí vlastenci a při výběru dovolené hraje image příslušné země značnou roli," říká jeden šéf jedné z francouzských turistických agentur, který si nepřál zveřejnit své jméno.
V roce 1986, když Francie nepovolila americkým letounům přelet území při bombardování Libye, "zavládly v USA silné protifrancouzské nálady spojené s bojkotem výrobků jako víno nebo oděvy," dodává.
Tehdy však netrvaly příliš dlouho a nezpůsobily v obchodní výměně větší škody.
Jedny z prvních důkazů, že Američané začínají nad francouzským zbožím ohrnovat nos, zaznamenali internetové obchody, například prodejce sýrů cheese-online.com.
"Dostáváme e-maily od amerických klientů, že se omlouvají a že jim naše výrobky chutnají, ale dokud se Francie nepřipojí k USA, nebudou francouzský sýr kupovat," říká šéf cheese-online.com Marc Refabert.
Víno zatím do Spojených států proudí v nezměněném objemu, vinaři ale s obavami vzpomínají na polovinu devadesátých let a tehdejší protesty proti francouzským jaderným testům.
"Když se podíváte, co se stalo během jaderných zkoušek v Pacifiku, které tehdy těžce poškodily celosvětové prodeje francouzského vína, můžete se domnívat, že reakce USA bude podobná," řekl jeden z úředníků francouzské vinařské agentury Onivins.
Kongresmani šijí pro Francii trest |
S problémy se ale mohou potýkat velké firmy, které se budou ucházet o objemnější zakázky. "Byl bych například velmi překvapen kdyby si některé americké aerolinky v blízké době koupily letouny Airbus. Kdekoli bude mít slovo vláda, bude to znát," dodal Marchand-Tonnel.