Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Americký Seattle ovládly české tramvaje

  12:26
České tramvaje si ve Spojených státech užily velikou slávu. Americký Seattle po padesáti letech oživil tramvajovou dopravu a na první linku vypustil právě tři české vozy. Tramvaje české firmy Inekon Group už znají Američané z měst Portland či Tacoma.

Lidé si jízdu v novém dopravním prostředku užívali. "Tohle byl vůbec nejlepší den mého života," řekl zástupcům Inekon Group desetiletý chlapec poté, co z tramvaje vystoupil. "Řekl bych, že autobus je hlučnější, ale rychlejší," zhodnotil první jízdu jeho otec.

Inekon Group, české tramvaje vozí lidi v Seattlu.

Nově vybudovaná trať měří necelé dva a půl kilometru a spojuje centrum města s příměstskou oblastí South Lake Union. Nízkopodlažní vozy Inekonu, které na ní budou jezdit, mají dveře po obou stranách a na každém konci kabinu pro řidiče a jsou plně klimatizované.

České tramvaje byly nejlepší, tvrdí Američané
Američtí investoři si české vozy pochvalují. "Během hledání vhodných tramvají jsme oslovili několik výrobců. Vozy z České republiky jsme si nakonec zvolili proto, že se nám jevily jednoduše nejlepší," prohlásil ke kontraktu za deset milionů dolarů (asi 178 milionů Kč) starosta města Greg Nickles.

Inekon Group, české tramvaje vozí lidi v Seattlu.

"Velkou roli při našem rozhodování hrálo i to, že české tramvaje firmy Inekon už jezdí v sousedním Portlandu. Tam jsou s nimi spokojeni, a to jsme při našem rozhodování vzali v potaz," doplnil člen městského zastupitelstva a projektový manažer tramvajové trati Ethan Melone.


Jak se česká tramvaj dostane do USA

Za oceán se šestadavacetitunový kolos o délce přes 20 metrů dostane speciálním trajlerem. Přes Atlantik se převážejí takzvané oživené jednotky, které jsou vybaveny softwarem a plně připraveny k provozu.

Kolos se musí zakonzervovat, aby odolal korozivním účinkům mořské soli, a "jede" ve speciálním těsném obalu, aby byl chráněn i proti vlhkosti. Do Ameriky dorazí přibližně za čtrnáct dní.

Společnost, která své tramvaje dodala také Tacomě a tři vozy má připravené i pro Washington, věří, že jí středeční sláva pomůže k dalším zakázkám.

"Pro nás je významné, že jsme se dokázali prosadit a uspět ve velké konkurenci," řekl šéf holdingu Josef Hušek. "V tuto chvíli jednáme s několika dalšími zájemci o naše tramvaje," konstatoval.

Inekon Group, české tramvaje vozí lidi v Seattlu.

Nové tramvaje přivítali také dva místní muzikanti, kteří pro ně složili speciální písničku.

Tramaje mají Seattlu odlehčit dopravu
Nově vybudovaná tramvajová trať má v Seattlu přispět k rychlému rozvoji příměstské oblasti South Lake Union. Bude alternativou k automobilové dopravě, která je kvůli vysokému počtu aut velmi komplikovaná.

Zástupci města očekávají, že nové dopravní spojení přinese až dvacet tisíc nových pracovních míst a až deset tisíc nových bytů.

Inekon Group, české tramvaje vozí lidi v Seattlu.

Hlavní investice do rozvoje South Lake Union vkládá developerská společnost Vulcan miliardáře Paula Allena, která poblíž staví moderní biotechnologické centrum. Ta se přibližně z poloviny podílela i na investici do nové tratě, která stála 50,5 milionu dolarů.

Město stanovilo cenu jízdného na 1,5 dolaru a odhaduje, že nové spojení využije během prvního roku okolo 330 tisíc lidí.

Inekon Group

Firma je ryze soukromou českou společností, která byla založena v roce 1990. Nejdříve vyvážela kolejová vozidla a dovážela suroviny pro chemický průmysl. Postupně svou činnost rozšířila na výrobu a prodej kolejových vozidel, chemii a vývoz investičních celků. Její dceřiná společnost Inekon Trams se specializuje na výrobu a modernizaci tramvají.

Zdroj: Inekon Group



Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© Copyright 1999–2014 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je součástí koncernu AGROFERT ovládaného Ing. Andrejem Babišem.