Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu


Američtí obchodníci si musí své zákazníky předcházet

aktualizováno 
jiný kraj.
jiný kraj...

Nedávno jsem v cukrárně v centru Prahy kupovala velký dort a velmi mě překvapilo, že jsem musela ještě zvlášť zaplatit za krabici. Bez krabice se ale dort nedá odnést a nic jiného než zaplatit o něco víc mi nezbývalo," popisuje svou zkušenost při nákupech Zuzana Simon která žije v New Yorku. "Myslím, že každé koupené zboží by měli dát v prodejně zákazníkovi za prodejní cenu a v takovém stavu, aby si jej mohl z obchodu bezpečně odnést," dodává.

V tuzemsku jsou zákazníci zatím spíše zvyklí, že často musí připlatit za krabičku, pokud si nechtějí odnášet salát z lahůdek jen ve fólii, nebo za tašku, do které by nákup uložili. "Kdyby to udělal nějaký americký obchodník, považovali by ho za blázna a nikdo by k němu ani nechodil nakupovat. Říká se tomu 'nickel-and-diming', v češtině tomu asi nejlépe odpovídá úsloví "stokrát nic umoří osla," vysvětluje zvyklosti v USA Zuzana Simon. Obal je pro americké prodejce nutná režie podnikání, stejně jako na- příklad osvětlení nebo vybavení prodejny. Připlácí se pouze za dárková balení, ale jsou i obchody, kde zákazníkům zabalí určité zboží jako dárek zcela zdarma V Česku vadí Zuzaně Simon také to, že si musí do obchodu nosit vlastní tašku nebo za ni zaplatit. "V Americe mi vždy dají k nákupu plno tašek. Někdy je jich až moc, ale v každé domácnosti je pak využijí na odpadky. A vždy je v prodejně zaměstnanec, který mi do nich zboží sám naskládá." Pro Američany je nezvyklé i placení za nákupní vozíky. Jedou-li doma nakupovat, vezmou si zdarma vozík a mohou si v něm nákup odvézt třeba až před vlastní dům, aniž by je někdo zastavil. "Poprvé jsem se s placením za vozíky setkala ve Švýcarsku. Místní lidé mi vysvětlili, že to zavedli kvůli pořádku, protože každý zákazník tak musí vrátit vozík tam, kde ho vzal. V Americe mají majitelé obchodů i na uklízení vozíků vlastní zaměstnance a jde jim hlavně o to, aby měli zákazníci co největší pohodlí, s minimem námahy a aby se často a rádi do jejich obchodu vraceli," vysvětluje Zuzana Simon.

CO NA TO ZÁKON

I když jsou tuzemští spotřebitelé většinou zvyklí platit u některých, zejména lahůdkářských výrobků zvlášť za obal, měli by vždy předem vědět, kolik za něj také zaplatí. Podle zákona o ochraně spotřebitele totiž musí obchodníci nejen prodávat zboží v hygienicky nezávadných obalech nebo je do nich při prodej zabalit, ale také správně zákazníky informovat o konečné ceně. Informace mimo jiné nesmí budit zdání, že v ceně jsou zahrnuty dodávky výrobků (například krabiček, kelímků, tašek), výkonů, prací či služeb, za které se ve skutečnosti platí zvlášť.

Autor:




Hlavní zprávy

Další z rubriky

Ilustrační snímek
Test školních brašen: Dobrá má i hrudní popruhy, stojí hodně přes tisícovku

Kdysi školákům stačil nosič z drátů, dnes se na aktovky používají nejmodernější technologie. To ovšem neznamená, že jsou všechny stejně kvalitní. MF DNES...  celý článek

Vejce
Německo, Belgie a Nizozemsko stahují miliony toxických vajec z trhu

Miliony nizozemských vajec kontaminovaných insekticidem s vysoce toxickou účinnou látkou fipronil začaly tento týden stahovat z trhu Německo, Belgie a...  celý článek

Druhé finálové utkání hokejové extraligy mezi Kometou a Zlínem (18. dubna)...
Podniky diskriminovaly nevidomé i fanoušky Komety, odhalila inspekce

Česká obchodní inspekce zjistila v prvním čtvrtletí pět případů diskriminačního jednání v obchodech a restauracích. Inspektoři za to uložili tři pokuty v...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.