Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu


Američtí piloti vyzkouší Blaník

  17:34aktualizováno  17:34
Kunovice - Budoucí elitní piloti americké armády se budou učit létat na větroních Blaník z Kunovic. Letecké závody, které v srpnu vznikly ze zkrachovalého Letu Kunovice, totiž vyhrály výběrové řízení na dodávku větroňů pro akademii, kde se učí létat vojenští piloti.

Do Spojených států dodá kunovická firma nejméně dvacet jedna Blaníků. "S prvními dodávkami počítáme na začátku příštího roku. Objem zakázky a ani délku jejího trvání si ale americký partner nepřál zveřejnit," řekl místopředseda představenstva Leteckých závodů Kunovice Tomáš Štefánek.

Cena jednosedadlového Blaníku se pohybuje kolem pětatřiceti tisíc dolarů, dvousedadlový je asi o deset tisíc dolarů levnější. "Nyní také jednáme o tom, že bychom mohli pro výcvik amerických armádních pilotů dodat také cvičné letouny typu Zlín," řekl předseda představenstva kunovické firmy Libor Soska.

Letecké závody počítají s tím, že na trh v příštím roce dodají asi třicet kusů Blaníků, letos jich v Kunovicích vyrobí pětadvacet. "Zákazníci jsou z Japonska, Brazílie nebo Iránu. Blaník prošel v devadesátých letech úspěšnými úpravami, je to kvalitní stroj," řekl Soska.

V Kunovicích též obnovili sériovou výrobu dopravních letadel typu L410 a L420, o které je nyní zájem především v Jižní Americe. Z Kunovic by tak mělo ročně k zákazníkům zamířit asi dvanáct letadel.
 
Let Kunovice přitom za dobu své existence dodal především do Sovětského svazu asi tisíc letadel tohoto typu. "Zájem o tyto letadla je především od regionálních dopravců, armád a policie. Nyní se zaměřujeme na budování servisních středisek po celém světě, což bylo ze strany Letu hodně zanedbáno," řekl Soska.

Letecké závody navíc stále jednají o převzetí projektu letounu L610, který byl následovníkem L410. "Jednání jsou v pokročilé fázi, hlavní je především sehnat peníze na dokončení vývoje tohoto letounu," řekl Soska.

V Kunovicích nyní pracuje kolem dvanácti set zaměstnanců, firma nepočítá ani s propuštěním a ani s výrazným růstem počtu pracovníků. Zahájení sériové výroby letounů L410, výrobou Blaníků, leteckých dílů a také kooperacemi chce firma zvýšit měsíční obrat z pětadvaceti milionů na sto milionů korun.

Autoři:




Hlavní zprávy

Další z rubriky

ilustrační snímek
České děti neumějí hospodařit s kapesným, čtvrtina si peníze půjčuje

České děti neumějí příliš hospodařit s penězi. Většina rodičů se jim sice snaží vštípit základy finanční gramotnosti prostřednictvím kapesného, podle...  celý článek

Uhelná elektrárna Neurath
ANALÝZA: Plyn a zelená energie místo uhlí. Čoudící komíny ale zatím nezmizí

Ještě před deseti lety plánovali evropští energetici výstavbu 65 nových uhelných elektráren. Velká část z nich měla vyrůst v Německu, Velké Británii a...  celý článek

Po kauze společnosti Včelpo s ukrajinským medem, nakupuje čím dál víc zákazníků...
Veterináři pozastavili činnost Včelpu, který prodával med s antibiotiky

Jihomoravští veterináři nepravomocně pozastavili činnost společnosti Včelpo, kterou vlastní Český svaz včelařů. Firma se proti rozhodnutí odvolala, případ...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.