Do Spojených států dodá kunovická firma nejméně dvacet jedna Blaníků. "S prvními dodávkami počítáme na začátku příštího roku. Objem zakázky a ani délku jejího trvání si ale americký partner nepřál zveřejnit," řekl místopředseda představenstva Leteckých závodů Kunovice Tomáš Štefánek.
Cena jednosedadlového Blaníku se pohybuje kolem pětatřiceti tisíc dolarů, dvousedadlový je asi o deset tisíc dolarů levnější. "Nyní také jednáme o tom, že bychom mohli pro výcvik amerických armádních pilotů dodat také cvičné letouny typu Zlín," řekl předseda představenstva kunovické firmy Libor Soska.
Letecké závody počítají s tím, že na trh v příštím roce dodají asi třicet kusů Blaníků, letos jich v Kunovicích vyrobí pětadvacet. "Zákazníci jsou z Japonska, Brazílie nebo Iránu. Blaník prošel v devadesátých letech úspěšnými úpravami, je to kvalitní stroj," řekl Soska.
V Kunovicích též obnovili sériovou výrobu dopravních letadel typu L410 a L420, o které je nyní zájem především v Jižní Americe. Z Kunovic by tak mělo ročně k zákazníkům zamířit asi dvanáct letadel.
Let Kunovice přitom za dobu své existence dodal především do Sovětského svazu asi tisíc letadel tohoto typu. "Zájem o tyto letadla je především od regionálních dopravců, armád a policie. Nyní se zaměřujeme na budování servisních středisek po celém světě, což bylo ze strany Letu hodně zanedbáno," řekl Soska.
Letecké závody navíc stále jednají o převzetí projektu letounu L610, který byl následovníkem L410. "Jednání jsou v pokročilé fázi, hlavní je především sehnat peníze na dokončení vývoje tohoto letounu," řekl Soska.
V Kunovicích nyní pracuje kolem dvanácti set zaměstnanců, firma nepočítá ani s propuštěním a ani s výrazným růstem počtu pracovníků. Zahájení sériové výroby letounů L410, výrobou Blaníků, leteckých dílů a také kooperacemi chce firma zvýšit měsíční obrat z pětadvaceti milionů na sto milionů korun.