Do přístavů, které ročně přeloží zboží za tři sta miliard dolarů, se zaměstnanci budou vracet během středy. První plná směna zahájí práci v šest hodin večer pacifického času.
Odboráři, kteří proti intervenci federální vlády a soudu prostestovali, už oznámili, že jsou připraveni vrátit se do zaměstnání.
Potrvá však ještě šest až sedm týdnů, než se podaří odvézt nahromaděné zboží, tvrdí zástupci zaměstnavatelů. Uzavření přístavů stojí americkou ekonomiku asi miliardu dolarů denně.
Do jednání se vložil i Bush
Po krachu jednání mezi zaměstnavateli a odborovými svazy podepsal prezident George Bush nařízení, na jehož základě má být vytvořen speciální vyšetřovací výbor k objasnění důvodů výluky v přístavech. Bush se odvolal na Taftův-Hartleyho zákon, který umožňuje nařídit obnovení práce až na 80 dní, pokud je to v zájmu ekonomiky. Bushův požadavek soud nakonec schválil. Podrobnosti ZDE.
Technologie berou práci, říkají odbory
Spor mezi zaměstnavateli a odboráři se soustředí na otázku počítačových technologií, které odbory nechtějí do přístavů pustit v obavě ze ztráty pracovních míst a z oslabení své kontroly nad přístavy.
Požadují, aby nová pracovní místa v obsluze počítačů zůstala pod jejich dohledem. Předáci odborů mají moc schvalovat nové zaměstnance a přidělovat jim dobu a náplň práce díky privilegiím po stávkových akcích z roku 1934.
Stávka napomáhá aerolinkám
Nečekaný impulz získala letecká přeprava. Kvůli přístavní výluce se řada asijských vývozců snaží dostat své zboží k americkým spotřebitelům letadly, aby stihla předvánoční nákupní sezónu.
Manažeři divizí nákladní přepravy leteckých společností uvádějí, že za poslední týden, kdy jsou přístavy na západě USA kvůli sporu mezi vedením a odbory uzavřeny, stouply sazby za nákladní přepravu v Asii o více než 15 procent.
Uzavření doků nahlodalo křehké oživení
Osud globální ekonomiky a především asijských států drželo v ruce deset tisíc nespokojených přístavních zaměstnanců. Pokud by se přístavy brzy opět neotevřely, mohlo by to podle americké investiční banky Morgan Stanley trvale poškodit americkou ekonomiku a srazit do recese východní Asii.
Uzavřením přístavů ztrácí americká ekonomika asi jednu miliardu dolarů denně, může však těžce poškodit i jiné oblasti a nakonec celý svět. "Pokud bude uzavření trvat déle než měsíc, dostane se východní Asie do recese. Důsledky pro globální ekonomiku budou hrozivé," uvedl ekonom Morgan Stanley Andy Xie.
Xie uvedl, že uzavření přístavů může narušit průmyslovou výrobu v Asii. Pokud by spor výrazněji poškodil i americkou ekonomiku, pak by se mohla snížit poptávka po vývozech a Asie by ukončila období oživení vedeného exportem.
Desítky lodí kvůli uzavření přístavů bezmocně kotví u Los Angeles. (7. října 2002) |