Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Czechia nikdy, odmítají název někteří vývozci. Jiní jej dávno používají

  12:58aktualizováno  12:58
Portál iDNES.cz oslovil české vývozce s otázkou, jak se staví k nové kratší variantě názvu země Czechia a zda tak hodlají označovat své výrobky prodávané v zahraničí. Výsledek? Nepřevládá ani hlas pro, ani proti. Některé firmy označení Czechia již používají nebo ho vítají, jiným se nelíbí. Ať už proto, že zákazníci jsou zvyklí na „Czech Republic“, nebo kvůli obavám, že si nás v zahraničí budou plést s Čečenskem.

Název Czechia se objevuje na tričkách, která obchodníci prodávají v centru Prahy (14.4.2016) | foto: Reuters

Vrcholní ústavní činitelé se minulý týden na Hradě shodli, že by Česká republika měla v zahraničí vedle svého oficiálního názvu používat i kratší variantu Česko, tak jak je to běžné u ostatních zemí.

Název bude zanesen v oficiální databázi OSN. V ní má každý stát oficiální politický název, volitelně může připojit také zkrácenou geografickou verzi. U obou názvů jsou uvedeny i překlady do šesti oficiálních jazyků OSN - angličtiny, francouzštiny, arabštiny, čínštiny, ruštiny a španělštiny. Česko má v seznamu pouze překlady dvouslovného pojmenování, pro užívání praktičtější jednoslovný překlad chybí.

Svaz průmyslu a dopravy ČR tvrdí, že označení tuzemských výrobků prodávaných v zahraničí jako Made in Czechia jim může spíš uškodit než pomoci. Zcela se podle něj nevžilo ani označení Czech Republic, mnohde nás prý stále znají jako Czechoslovakia. Svaz upozorňuje, že každá změna názvu a její uvedení do praxe je velmi nákladné. Navíc v počátečním období může působit zmatek a ohrožovat marketing produktů.

Co si o tom myslí exportéři, tedy ti, kdo pro svůj úspěch na zahraničních trzích potřebují známou a osvědčenou zemi původu? iDNES.cz několika z nich položil následující otázky:

1. Je dobrý nápad doplnit název Czech Republic i jednoslovnou variantou Czechia?

2. Budete své výrobky určené k vývozu označovat jako Made in Czechia místo Made in Czech Republic? Pokud ano, od kdy?

3. Jak reagují zahraniční zákazníci na „Czech Republic“? Mají někteří stále v paměti Made in Czechoslovakia? Je to pro ně atraktivnější?

Jedním z největších obchodů uplynulého roku byl prodej gumárenského holdingu ČGS, který postupně vystavěli Tomáš Němec a Oldřich Šlemr. Snímek je z otrokovického podniku Mitas, který do skupiny také patří. (Ilustrační snímek)

Tomáš Chytil, Mitas, výrobce pneumatik, Praha
1. Osobně v tom nevidím velkou přidanou hodnotu. Třeba ve výslovnosti jde o zkrácení jen o jednu slabiku.
2. Zatím to v plánu nemáme.
3. Evropští zákazníci samozřejmě znají Českou republiku a nad názvem Czech Republic se nijak nepozastavují. K našim nejdůležitějším trhům patří Německo, kde se už běžně používá zkrácená verze v místním jazyce tj. Tschechien. Při jednání s mimoevropskými zákazníky se občas výraz Czechoslovakia objevuje. Spíš než o atraktivitu jde v těchto případech o setrvačnost či nedostatečnou znalost evropských reálií. Nesetkal jsem se s případem, že by některý zákazník nostalgicky vzpomínal na výrobky Made in Czechoslovakia.

výrobce kloubouků, Tonak

Ilona Tölgyesi, Tonak, výrobce kloubouků, Nový Jičín
1. Ano.
2. Ano, od příštího roku.
3. Zahraniční zákazníci používají Czechoslovakia a anglicky hovořící převážně používají Czechia.

Odpadkový koš minium od společnosti mmcité1

David Karásek, mmcité1, výrobce městského mobiliáře, Bílovice
1. Já osobně říkám „I’m from Czechia“ už dávno. Je rozdíl mezi pojmenováním země a označením její aktuální politické formy, a když Německo hraje fotbal, tak přece nepoužívá formální název Spolková republika Německo. Co se ostatních navrhovaných variant týče, Bohemia je označení regionálního území Čech bez Moravy a Slezska a používat jen slovo „Czech“ logicky nelze, protože jde o přídavné jméno, stejně jako German nebo Dutch. Zaslechl jsem někde výrok textaře Michala Horáčka, že Czechia zní jako „název nějaké gubernie na severovýchod od Nižního Novgorodu,“ což je samozřejmě úplný nesmysl. Tento tvar slova vychází z latiny viz Italia, Germania či India.
2. Název Czechia používáme na svém webu a na propagačních materiálech už mnoho let, takže pro nás se nic nemění.
3. Většina zákazníků tuhle věc pochopitelně výslovně neřeší. Ale připomíná mi to jednu věc: také jsme přece neříkali Czechoslovak Republic, ale právě Czechoslovakia. Proto jsou Czechia a Slovakia přirozenými nástupci tohoto pojmenování a ti, kdo si nás budou plést s Čečnou, tím bohužel jen poukáží na svoji nevzdělanost. Stejně jako ti, kdo na tento slabý argument proti přejmenování na Czechia naletí, poukazují na nedostatek vlastního sebevědomí.

Značku Semtex dnes nosí hned několik trhavin. Na fotografii jsou různé druhy.

Martin Vencl, Explosia, výrobce střelivin a trhavin, Pardubice
1. Není, neboť bychom inklinovali k tomu, abychom byli, tak jak se v minulosti mnohokrát stalo, zaměňováni za Čečnu.
2. Pokud ano, tak co nejpozději to půjde.
3. Ano, název Czechoslovakia má stále ve světě velice dobré jméno a velmi často jsme stále nazýváni Československem.

Portfolio Hamé.

Petr Kopáček, Hamé, výrobce trvanlivých a chlazených potravin, Kunovice
1. Z marketingového a byznysového hlediska je Česká republika jako dvouslovný název naší země osvědčená značka, která má již více než třiadvacetiletou historii a do které se již hodně investovalo. Lidé ji ve světě znají, věřím, že stále více, vnímaná je většinou pozitivně, a tak zavádět nějakou novou značku, tedy název naší země, je do značné míry krok zpět.
2. Zůstaneme u současného osvědčeného a tradičního „Vyrobeno v České republice“ v příslušném jazyce.
3. S tím se již nesetkáváme. Přece jen Československo přestalo existovat před více než třiadvaceti lety.

Naplněná pánev čeká na odvoz k zařízení plynulého odlévání.

Barbora Černá Dvořáková, Arcelor Mittal, hutní výroba, Ostrava
Patrně neexistuje název, který by používali lidé na celém světě. V některých zemích se skutečně setkáváme s důsledným používáním názvu Czechoslovakia. Debatu bych ale přenechala spíše akademikům. Nazíráno optikou našeho podniku, ve značení výrobků se řídíme tím, co si přeje zákazník, takže to klidně může být „Made in Ostrava“.

Autor:
Témata: Czechia


Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2016 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je součástí koncernu AGROFERT ovládaného Ing. Andrejem Babišem.