Logo České potraviny: šlendrián i dobrá práce, říkají reklamní experti - iDNES.cz
Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Logo České potraviny: šlendrián i dobrá práce, říkají reklamní experti

  14:04
Výsledné logo České potraviny vzbudilo vášnivou debatu mezi marketingovými odborníky i grafiky. Podle expertů oslovených redakcí iDNES.cz je výsledek z pohledu spotřebitele dobrý, ale způsob jeho výběru považují někteří za nešťastný.
Logem s českou vlajkou a nápisem „Česká potravina“ nebo jen slovy „Česká...

Logem s českou vlajkou a nápisem „Česká potravina“ nebo jen slovy „Česká potravina“ si budou moci dobrovolně označit své výrobky potravináři, pokud splní dvě základní podmínky, jde o místo výroby v ČR a stanovený podíl českých surovin. | foto: Ministerstvo zemědělství

Řešení loga Česká potravina pobouřila zejména grafiky. Podle nich postup ministerských úředníků znevažuje jejich práci. „Udělali z nás blbce. Asi nejvíc se nás dotkla věta pana ministra Jurečky, že takhle ministerstvo nemuselo nikomu dát ani korunu. Tak neměli dělat soutěž a mohli si to rovnou vytvořit sami,“ říká Ondřej Kafka, majitel grafického studia Kafka Design pro odborný server Médiář.cz.

Ministerstvo zemědělství totiž nakonec nevybralo logo mezi účastníky tendru, ale vybralo vlastní návrh, ze který nezaplatilo ani korunu. Původně si zakázku nacenilo na 90 tisíc korun.

Redakce iDNES.cz oslovila čtyři reklamní odborníky, aby se k výsledku soutěže na ministerstvu zemědělství vyjádřili. Zde jsou jejich odpovědi.

Martin Charvát, kreativní ředitel reklamní agentury Konektor
„Je to zjevně špatně zadaná a špatně vedená soutěž se špatným výsledkem. Pokud chcete dostat kvalitní výsledek, musíte mít nejprve velmi přesné zadání, s ním oslovit dobré tvůrce a nechat rozhodovat odborníky, kteří věci opravdu rozumí. Ze špatného zadání nemůžete dostat dobrý výsledek. Tohle je prostě šlendrián se vším všudy. Nejprve musí zadavatel, tedy ministerstvo, vědět, co vlastně chce. Jestli chce mít na výrobcích vlaječku, nemusí vypisovat soutěž. Jestli chce mít skutečné logo a produkt (což je v tomto případě označení potravin) s nějakou myšlenkou a vizuální identitou, musí soutěž vypsat a vést úplně jiným způsobem.“

Eda Kauba, kreativní ředitel Havas
„Možná vás svojí odpovědí překvapím, ale domnívám se, že vybrané označení Česká potravina je naprosto správné. V záplavě různých předešlých log se totiž spotřebitel nemohl absolutně orientovat, ani si je pamatovat, a tak to jen nahrávalo těm, kteří mohli z nepřehledné situace nepoctivě těžit tím, že si třeba vymysleli jakékoliv podobné označení, evokující ve spotřebiteli nějaké z používaných log. Přijít s dalším logem by bylo jen zhoršení situace. Ani předcházející loga nebyla žádný grafický zázrak. Proto strohá kombinace české vlajky s nápisem Česká potravina je to nejlepší řešení.“

Líbí se vám grafika nového loga Česká potravina?

Hlasování skončiloČtenáři hlasovali do 0:00 pátek 31. července 2015. Anketa je uzavřena.

Ondřej Obluk, ředitel Ogilvy & Mather Prague
„Nové logo Česká potravina je graficky jednoduché a nekomplikované, ale to pokládám spíše za jeho silnou stránku. Když si vzpomenu na nedávno medializované logo Ústeckého kraje (více čtěte zde: Had žere kostel? Logo se hned stalo terčem vtipů), myslím, že rozdíl mezi profesionálně odvedenou prací a ryzím amatérismem je jasný. Jestli tedy nové logo má být prvním krokem k zjednodušení značení českých potravin a zákazu používání matoucích pseudoznaček, bude to jen dobře. Stávající stav, kdy je na trhu skoro deset podobných a nijak nekoordinovaných značek, je nesmyslný.“

Milan Hladký, reklamní expert, donedávna šéfredaktor časopisu Marketing&Media
„Výsledná podoba loga neodpovídá původně zamýšlené sumě 90 tisíc korun. Ne však proto, že je logo příliš jednoduché, ale proto, že postrádá výtvarný nápad. Cena za tvorbu loga se neodvíjí od složitosti, ale především od grafického nápadu, výtvarné kultury a schopnosti vložit do loga patřičné poselství. V tomto případě, kdy logo má plnit funkci certifikátu, je určitá střídmost a technické řešení v podstatě v pořádku.

Z vyjádření mluvčího rezortu vyplývá, že návrh loga nakonec vznikl přímo na ministerstvu, na první pohled je to v podstatě varianta už používaného loga „Český výrobek“. Dá se říct, že je to funkční řešení, proti kterému těžko vznést námitky. Jde určitě o lepší řešení než například logo „Klasa“, které se dá považovat za nefunkční s nejasným poselstvím, nevhodné pro funkci čitelného certifikátu. Už používaná loga „Regionální potravina“ a „Vím co jím“ jsou alespoň srozumitelná, graficky vyvážená, takže mají potenciál plnit svou funkci.“

Nejpoužívanější značky kvality a původu v Česku

- uděluje je několik institucí, které své kroky nijak nekoordinují

  • Značku Klasa uděluje Státní zemědělský intervenční fond. V současnosti je jí označeno 1145 produktů od 223 českých a moravských výrobců. Mělo by jít o kvalitní výrobky. Značku můžou výrobci dávat tři roky po udělení, v případě zhoršení kvality může být odebrána. Kvalitu posuzuje odborná komise složená ze zástupců ministerstva zemědělství, SZIF, Státní zemědělské a potravinářské inspekce, Státní veterinární správy, vysokých škol, výrobců potravin a spotřebitelů.
  • Logo Regionální potravina zajišťuje, že byl produkt vyrobený v konkrétním kraji ze surovin domácí produkce. Projekt má podpořit lokální producenty a motivovat zákazníky k vyhledávání nejlepších krajských výrobků.
  • Prezident potravinářské komory uděluje značku Český výrobek - garantováno Potravinářskou komorou ČR. Podmínkou pro získání je stoprocentně tuzemský původ surovin. Logo Český výrobek se může objevit i na nepotravinářských produktech, musí obsahovat alespoň polovinu surovin z ČR, výroba musí být česká, nesmí obsahovat strojově oddělené maso a výrobce musí mít české zaměstnance. Ochranné označení uděluje společnost s ručením omezeným Český výrobek.
  • Logo Vím, co jím, by mělo označovat potraviny, které obsahují vyvážené výživové hodnoty ohledně nasycených mastných tuků, cukru, soli, transmastných kyselin, někdy i energie a vlákniny. Logo Zdravá potravina se zase objevuje na pokrmech, které neobsahují zbytečné množství chemických konzervantů a barviv. Uděluje jej sdružení Zdravá potravina.
  • Existuje i evropské značení původu. Od roku 1992 se snaží EU chránit názvy zemědělských a potravinářských výrobků vůči třetím zemím. Označení původu se dává na zboží, o kterém jsou spotřebitelé přesvědčeni, že pochází z jednoho konkrétního místa. V Česku jde například o český kmín, žatecký chmel, nošovické kysané zelí či pohořelického kapra.
  • Unie obdobně chrání i zeměpisné označení. ČR má zaregistrovaného třeboňského kapra, jihočeskou nivu, olomoucké tvarůžky či české pivo.
  • Pokud jsou potraviny a zemědělské produkty vyráběny tradičními metodami déle než čtvrt století, mohou být chráněny jako zaručené tradiční speciality. Jde například o špekáčky, lovecký salám, spišské párky nebo liptovský salám.
logo - KLASA (Národní značka kvality) - Ministerstvo zemědělství / Samostatné...
Logo společnosti Český výrobek s.r.o.
Logo nového ocenění potravin "Český výrobek".
Vím, co jím
Autor:
Rozstřel: Jaroslava Rezlerová - include | (1:33) | video: iDNES.tv

Odbory jsou bezzubé, proto mají Češi nižší mzdy než na Západě, říká expertka

Nejčtenější

Lidé ukazují, jakou mají moc. Bojkot USA se jako lavina šíří po celém světě

Od Kanady přes Skandinávii až po Velkou Británii a další země se postupně šíří rostoucí mezinárodní hnutí za bojkot USA. Spotřebitelé se obracejí proti americkému zboží v reakci na kontroverzní kroky...

Kanadu tížila Trumpova obří cla jen hodiny. Než Ontario zastavilo zdražení elektřiny

Americký prezident Donald Trump zrušil vyšší cla na kanadské zboží, která dnes vyšponoval na padesát procent. Učinil tak po ústupku kanadské provincie Ontario, které pozastavilo přirážku na elektřinu...

Coca-Cola přichází s nezvyklou velikostí láhve. Vyplňujeme mezeru, hlásí výrobce

Od dubna 2025 budou nápoje Coca-Cola, Coca-Cola Zero, Fanta, Sprite a Mezzo Mix u našich německých sousedů k dispozici také v nové velikosti o objemu 0,85 litru. Výrobce podle svých slov vyplňuje...

Z boomu do recese za pouhých dvacet dnů. Trumpova politika otřásá Amerikou

Ještě před dvaceti dny americký akciový trh rostl a s ním i celá tamní ekonomika. Odborníci o hospodářské recesi ani neuvažovali a podniky i investoři měli obrovskou důvěru v časy budoucí. Od té doby...

Novinka z Lidlu slibuje revoluci v přípravě svačin. Šunka má tvar přímo do rohlíku

Už žádné krájení, žádné překrajování plátků, šunku stačí vložit do rohlíku a je hotovo. Přesně to slibuje nový masný výrobek, který na českém trhu nabízí řetězec Lidl. Šunka na rohlík prodávaná pod...

Pruská modř z českého Kolína dobývá Ameriku. A boří zažitou tradici

Premium

Kolínský podnik Draslovka mění oblast tradiční chemie a s novým produktem s vysokou přidanou hodnotou směřuje do udržitelné energetiky. Její pruská modř se stane součástí dodavatelského řetězce...

14. března 2025

Farmáři budou moct zabít na dvoře víc kuřat, hus a králíků

Jednodušší prodeje farmářů ze dvora jsou opět o něco blíže schválení. Ministerstvo zemědělství aktuálně dokončuje změny vyhlášek, podle nichž padne limit 35 poražených kusů drůbeže nebo králíků...

14. března 2025

USA s Evropou na Rusko s Čínou ve výrobě zbraní nestačí, varoval Rutte

Na společné tiskové konferenci amerického prezidenta Donalda Trumpa a generálního tajemníka NATO Marka Rutteho, uvedl nejvyšší představitel NATO, že ani Spojené státy, ani Evropa nevyrábí dost...

13. března 2025  21:18

Volkswagen by mohl vyrábět tanky. Spolupráci s ním by uvítal Rheinmetall

Evropa čím dál víc řeší otázku bezpečnosti, se kterou souvisí i výraznější zbrojní výroba. O slovo se nyní přihlásila největší evropská automobilka Volkswagen, která oznámila, že je otevřena možnosti...

13. března 2025

Trumpova cla versus Indie. Američanům hrozí dražší léky i jejich nedostatek

Plánovaná cla Donalda Trumpa na indický dovoz mohou vážně ohrozit dostupnost léků ve Spojených státech. Indie je totiž klíčovým dodavatelem generických léků a bez dohody mezi oběma zeměmi by mohlo...

13. března 2025

Doručovací boxy využívá 90 procent Čechů. Budou se více sdílet a nebudou tolik nápadné

Doručovací boxy se podle průzkumu společnosti ResponseNow staly nejoblíbenějším způsobem vyzvedávání zásilek. Ve třech největších českých městech, tedy v Praze, Brně a v Ostravě je využívá 90 procent...

13. března 2025  14:49

Akční letáky
Akční letáky

Všechny akční letáky na jednom místě!

Na víno a šampaňské dám clo 200 procent, pohrozil Trump odvetou Evropanům

Další kolo celní války se začalo odehrávat mezi sudy s pálenkou a láhvemi šampaňského. Poté, co Evropa oznámila záměr uvalit od prvního dubna padesátiprocentní clo na americkou whiskey, zareagoval na...

13. března 2025  14:03

Novinka z Lidlu slibuje revoluci v přípravě svačin. Šunka má tvar přímo do rohlíku

Už žádné krájení, žádné překrajování plátků, šunku stačí vložit do rohlíku a je hotovo. Přesně to slibuje nový masný výrobek, který na českém trhu nabízí řetězec Lidl. Šunka na rohlík prodávaná pod...

13. března 2025  12:09

Posilujeme jádro a přechodně sázíme i na plyn, říká ředitel ČEZ Beneš

Čistý zisk společnosti ČEZ vzrostl meziročně téměř o tři procenta. Skupina má za sebou také intenzivní jaderný rok. Navýšili jsme výkon jaderných elektráren, pokračovali jsme v přípravách výstavby...

13. března 2025  10:46

Ceny paliv poklesly o desítky haléřů. Benzin je nejlevnější od loňského října

Pohonné hmoty v Česku třetí týden v řadě zlevnily, tempo poklesu cen zrychlilo. Litr nejprodávanějšího benzinu Natural 95 se aktuálně u čerpacích stanic prodává v průměru za 35,42 koruny, před týdnem...

13. března 2025  9:56

ČEZ má za sebou další silný rok, čistý zisk skupiny přesáhl 30 miliard

Energetická společnost ČEZ uzavřela rok 2024 se ziskem 30,5 miliardy korun. Meziročně vzrostl o více než 12 miliard i provozní zisk firmy před odpisy. Ke zvýšení EBITDA přispělo hlavně ukončení...

13. března 2025  7:01

Česko v názvu, majitel z ciziny. Které firmy jsou národní spíš jen podle jména

Česká spořitelna, ČMSS, Česká podnikatelská pojišťovna nebo třeba Česká rafinérská. Všechny tyto společnosti spojuje jeden charakteristický prvek. Ačkoliv se ve svém názvu odvolávají na český původ,...

13. března 2025