Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Experti: ČSA už nic nedostanou zadarmo. Peníze uvidí, jen když se změní

  15:22aktualizováno  15:22
Mají se České aerolinie vypořádat s agónií samy, nebo jim má stát pomoci finanční injekcí? Odborníci nejsou zajedno. „Ať ukážou, co umí, i kdyby stávkovali týden,“ říká v anketě iDNES.cz například Radim Jančura ze Student Agency. Podle jiných to bez injekce nepůjde, ale bez bolestivých škrtů také ne.

Airbus A330 v barvách Českých aerolinií. | foto: ČSA

Odborníci na letectví či dopravu obecně odpovídali na otázku, zda by měl stát, popř. další partneři v ČSA kapitálově posílit nebo zadotovat aerolinky nebo by se měly ponechat svému osudu.

Miroslav Kůla byl v letech 1999 až 2003 posledním šéfem státních Českých...

Miroslav Kůla byl v letech 1999 až 2003 posledním šéfem ČSA, za kterého dopravce vydělával.

Miroslav Kůla, šéf ČSA v letech 1999 až 2003
Myslím, že by se měly ČSA kapitálově posílit, a to navýšením základního jmění tak, že by se na tom podíleli všichni akcionáři. To je podle mě jediný legitimní způsob, protože různé Osinky (státní firma, která ČSA v problémech před pěti lety půjčila 2,5 miliardy - pozn. red.), co byly v minulosti, by se neměly dít. Navíc by to mohlo narazit v EU.

Navýšení základního jmění musí být podmíněno restrukturalizačním plánem, jak by se ČSA v dalších letech mělo dál vyvíjet. Mám zprávy, že žádný strategický plán dopravce nemá. Musel by mít představu, jak peníze použije. Pokud má představu, že je použije na provoz, tak to nemá smysl. Injekce musí jít do něčeho smysluplného. Bez propouštění, které se zaměstnancům nelíbí, se to asi neobejde. Pokud vyřadíte sedm letadel, musíte vyřadit adekvátní počet pilotů a stevardek.

ČSA také nemá dobré složení letadlového parku: má malá turbovrtulová letadla a potom příliš velká, nic mezi tím, což není dobře. Slyšel jsem i názor, že nejlepší by bylo ČSA nechat zkrachovat a znovu vybudovat na zelené louce. Já nejsem toho názoru. Čistě srdečně bych byl nerad, protože jsem tam strávil většinu života a také nevěřím, že by firma ještě vstala z popela. Bylo by to definitivní.

Analytik Tomáš Menčík ze společnosti Cyrrus

Tomáš Menčík ze společnosti Cyrrus se věnuje mj. dopravě a ČSA.

Tomáš Menčík, analytik Cyrrus
Přímá státní dotace není možná kvůli evropským zákonům. Kapitál by musel dodat soukromý investor, ostatně i to byl jeden z důvodů, proč do firmy vstoupily Korean Air.

Otázka podpory či nepodpory ČSA má dvě roviny: ekonomickou a neekonomickou. První rovina závisí na tom, že pokud se do ČSA nalije další kapitál, tak by měla být zajištěna jeho návratnost. Pokud by se tím jen prodloužila agónie ČSA, pak to nemá smysl.

Nicméně já si myslím, že ČSA mají na to se s kapitálovou pomocí a kvalitním managementem dostat do černých provozních čísel, tedy přežít a plnit dále svoji roli. A právě role ČSA v české ekonomice a České republice je ta neekonomická rovina. ČSA je stále důležitým prostředníkem mezi zahraničím a Prahou. ČSA přiváží klienty, kteří nejen že v ČR utrácejí, ale také podporují a udržují kulturní hodnotu českých památek. Navíc ČSA tvoří nemalou část zisku dalších firem v Českém aeroholdingu. Pokud je na stole jasný plán, jak se s kapitálovou injekcí dostat do černých čísel, pak jsem jednoznačně pro podporu ČSA.

Jan Váňa, bývalý člen představenstva ČSA

Jan Váňa, člen představenstva ČSA v letech 2003 až 2006, kdy vedl aerolinky Jaroslav Tvrdík.

Jan Váňa, bývalý člen představenstva ČSA
V žádném případě by se firma neměla zachraňovat státní podporou přes Aeroholding anebo jiným “kreativním” způsobem. Můj optimistický scénář je, že pokud to bude pro Travel Service výhodné, nechá spolu s Korejci přežít ČSA jako marketingovou značku a vzniknou právně “nové” ČSA (podobně jako před časem zkrachovala a znovu vznikla např. Alitalia), které ale nebudou zatíženy kolektivními smlouvami atd. Travel Service pronajme svá letadla ČSA, obchodně je ovládne a “koupí” si od Korejců většinový podíl. Aeroholding mu k tomu “přibalí” ČSA Technics. 

Nevěřím v ochotu Koreanu nalít do ČSA kapitál. Proč? Mně to dává logiku, ale v Čechách se často dějí věci, které logiku moc nenásledují. Štve mě, že ČSA v roce 2005 nedokončily proces směřující k ovládnutí Travel Service. Teď už se to nevrátí, ale tam se stala zásadní chyba týkající se budoucnosti ČSA.

Radim Jančura představuje nový vagón Astra.

Žádné peníze, ať firma ukáže, co umí. Tak by řešil situaci v ČSA majitel dopravního holdingu Student Agency Radim Jančura.

Radim Jančura, majitel Student Agency
Nelze dotovat ČSA. To by byla nedovolená podpora, kterou by ostatní aerolinie smetly a ČSA dopadly jako Malév, čili rychlým krachem. České aerolinie potřebují pouze tvrdého majitele, který udělá pořádek mezi zaměstnanci ČSA tak, aby měli stejné platové podmínky jako zaměstnanci soukromých firem typu Travel Service, tedy nižší. A to i přes nebezpečí stávky, kdy se nebude třeba týden létat. To je jediná záchrana Českých aerolinií. 

V žádném případě bych firmu nyní neposiloval penězi, spotřebuje je a za rok bude ve stejné situaci. Škrty mohou proběhnout hned, peníze případně mohou dostat později. Je potřeba udělat pouze velkou revoluci.

Jsme největším prodejcem jejich letenek, my jim maximálně pomůžeme, ale musíme vědět, že si vyčistí náklady mezi posádkami tak, aby odpovídaly nikoli světovým, ale českým podmínkám.

Měly by ČSA získat kapitálovou injekci, nebo si mají tentokrát pomoci samy?

Hlasování skončilo

Čtenáři hlasovali do 0:00 13. října 2014. Anketa je uzavřena.

Ať si poradí samy, i kdyby měly zkrachovat 1777
Jsem pro pomoc 254
Autor:






Hlavní zprávy

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2016 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je součástí koncernu AGROFERT ovládaného Ing. Andrejem Babišem.