Anténa musí podle letáku odolat i větru

Manželé Prostředníkovi z Dolní Lutyně si koupili na dobírku univerzální aktivní anténu.
Manželé Prostředníkovi z Dolní Lutyně si koupili na dobírku univerzální aktivní anténu. Podle propagačních materiálů měla být její předností, kromě jiného, i možnost použití v každých povětrnostních podmínkách. Prostředníkovi namontovali anténu na střechu rodinného domku, asi za měsíc ji však našli na zemi. Přestože byla anténa namontována podle návodu, nápor větru nevydržela. Reklamaci zásilková firma neuznala s tím, že se jedná o mechanické poškození, a nikoli o vadu, kterou lze reklamovat. Telefonicky potom zástupce firmy sdělil, že povětrnostními podmínkami se rozumí pouze déšť a sníh, nikoli však vítr. Prostředníkovi chtějí vědět, zda je firma v právu.

Z písemné odpovědi firmy, kterou Prostředníkovi do redakce zaslali, vyplývá, že důvodem zamítnutí reklamace antény bylo její mechanické poškození. Telefonické stanovisko zástupce firmy týkající se povětrnostních podmínek, které však nebylo oficiálním důvodem zamítnutí reklamace, není podle mého názoru správné. Povětrnostní podmínky lze zjednodušeně a laicky chápat jako projevy počasí, tedy déšť, sníh nebo vítr. Pokud tedy Prostředníkovi nesouhlasí se zamítnutím reklamace, musí svůj nárok uplatnit soudní cestou. V průběhu soudního řízení bude pak nutné prokázat pravý důvod ulomení antény.

Zákon č. 634/1992 Sb., o ochraně spotřebitele, § 9:

1) Prodávající je povinen řádně informovat spotřebitele o vlastnostech prodávaných výrobků nebo charakteru poskytovaných služeb, o způsobu použití a údržby výrobku a o nebezpečí, které vyplývá z jeho nesprávného použití nebo údržby, jakož i o riziku souvisejícím s poskytovanou službou. Jestliže je to potřebné s ohledem na povahu výrobku, způsob a dobu jeho užívání, je prodávající povinen zajistit, aby tyto informace byly obsaženy v přiloženém písemném návodu a aby byly srozumitelné.

2) Povinností uvedených v odstavci 1 se nemůže prodávající zprostit poukazem na skutečnost, že mu potřebné nebo správné informace neposkytl výrobce, dovozce nebo dodavatel. Tyto povinnosti se však nevztahují na případy, kdy se jedná o zřejmé nebo obecně známé skutečnosti.