Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Nůž v ženském klíně, sperma v obličeji. Udílela se Sexistická prasátečka

  10:33aktualizováno  11:04
Letošním vítězem ankety o nejsexističtější českou reklamu - anticenu Sexistické prasátečko - je dle hodnocení poroty reklama na nože Pokorný Knives. Veřejnost však ještě více pobouřil plakát zvoucí na akci v hudebním klubu Buddy ́s v Olomouci.

Kontroverzní propagační plakát šumperského festivalu Džemfest, který vyvolal řadu nesouhlasných reakcí a vysloužil si i nominaci do soutěže Sexistické prasátečko. | foto: Džemfest

Odborná porota Sexistického prasátečka se shodla, že nejhorší reklamu z pohledu sexismu letos představila firma Pokorný Knives. Reklama je dle ní klasickým případem zobrazení nahé ženy bez souvislosti s produktem, v tomto případě prodejem nožů.

Vítěz soutěže Sexistické prasátečko dle odborné poroty.

Vítěz soutěže Sexistické prasátečko dle odborné poroty.

To však není to nejhorší. „Celou situaci umocňuje to, že fotografie dává důraz na intimní partie (hlava ženy prakticky není vidět) a nůž je takřka zapíchnutý buď v kusu masa v popředí fotografie nebo intimních partiích ženy,“ uvedli hodnotitelé. Porota zdůraznila, že reklama evokuje násilí a nezobrazuje ženu celou, ale jen jako sexuální objekt určený k podpoře prodeje nožů.

„Zobrazení staví ženské tělo na stejnou úroveň s kusem masa, což je ponižující, nerespektuje ženu jako lidskou bytost a evokuje násilí na ženách jako legitimní a normální,“ řekla odborná porotkyně Jana Kvasnicová.

Sperma na obličeji? Ponižující samo o sobě

V anketě mohla hlasovat i veřejnost. V jejím hodnocení dopadl nejhůře olomoucký hudební klub, který zobrazil sexualitu „zvláště dehonestujícím způsobem“. Klub lákal na víkend ve znamení nápoje Spritz. V jedné části plakátu byla lahev a sklenky s alkoholem, v druhé ženský obličej potřísněný spermatem.

Anticena za sexismus

O anticenu Sexistické prasátečko letos v osmém ročníku soutěžilo 88 reklam, veřejnost poslala více než 4 000 hlasů.

Anketu organizuje nezisková organizace Nesehnutí. V odborné porotě zasedají odborníci na reklamu, mediální osobnosti či lidé zabývající se genderovými vztahy i genderovým právem. Letos například filmařka Kamila Zlatušková či filmový kritik Kamil Fila.

„Propagace akce pomocí fotografie ženy se spermatem na obličeji je ponižující sama o sobě a nemá žádnou souvislost s nabízeným produktem (kromě dvojsmyslného sloganu),“ uvedla porota k reklamě, kterou lidé zvolili jako nejsexističtější. Reklama rovněž zneužívá produkty výrobce alkoholu bez jeho vědomí - výrobci se proto podařilo dosáhnout stažení reklamy.

„I když se reklama snaží pracovat s humorem, dělá to velmi jednoduchým způsobem, který podporuje vnímání žen jako pasivních objektů touhy a tím i jejich nerovné postavení ve společnosti,“ dodali organizátoři ankety.

Propagační plakát šumperského festivalu Džemfest

Propagační plakát šumperského festivalu Džemfest

Rozporuplné reakce letos vyvolal třeba i propagační plakát šumperského hudebního festivalu Džemfest, který zobrazuje těhotnou dívku a textem odkazuje na to, že jde o následek „pobavení“ na akci (o plakátu jsme psali zde).

Dle poroty plakát stojí na principu „sex prodává“. „K propagaci výrobku využívá nahá těla a sexuální prvky, které nemají žádnou souvislost s výrobkem a slouží jen k upoutání pozornosti,“ uvedla porota. Plakát skončil v hlasování veřejnosti na třetím místě.

Autor:






Hlavní zprávy

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2016 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je součástí koncernu AGROFERT ovládaného Ing. Andrejem Babišem.