Odborná porota Sexistického prasátečka se shodla, že nejhorší reklamu z pohledu sexismu letos představila firma Pokorný Knives. Reklama je dle ní klasickým případem zobrazení nahé ženy bez souvislosti s produktem, v tomto případě prodejem nožů.
To však není to nejhorší. „Celou situaci umocňuje to, že fotografie dává důraz na intimní partie (hlava ženy prakticky není vidět) a nůž je takřka zapíchnutý buď v kusu masa v popředí fotografie nebo intimních partiích ženy,“ uvedli hodnotitelé. Porota zdůraznila, že reklama evokuje násilí a nezobrazuje ženu celou, ale jen jako sexuální objekt určený k podpoře prodeje nožů.
„Zobrazení staví ženské tělo na stejnou úroveň s kusem masa, což je ponižující, nerespektuje ženu jako lidskou bytost a evokuje násilí na ženách jako legitimní a normální,“ řekla odborná porotkyně Jana Kvasnicová.
Sperma na obličeji? Ponižující samo o sobě
V anketě mohla hlasovat i veřejnost. V jejím hodnocení dopadl nejhůře olomoucký hudební klub, který zobrazil sexualitu „zvláště dehonestujícím způsobem“. Klub lákal na víkend ve znamení nápoje Spritz. V jedné části plakátu byla lahev a sklenky s alkoholem, v druhé ženský obličej potřísněný spermatem.
Anticena za sexismusO anticenu Sexistické prasátečko letos v osmém ročníku soutěžilo 88 reklam, veřejnost poslala více než 4 000 hlasů. Anketu organizuje nezisková organizace Nesehnutí. V odborné porotě zasedají odborníci na reklamu, mediální osobnosti či lidé zabývající se genderovými vztahy i genderovým právem. Letos například filmařka Kamila Zlatušková či filmový kritik Kamil Fila. |
„Propagace akce pomocí fotografie ženy se spermatem na obličeji je ponižující sama o sobě a nemá žádnou souvislost s nabízeným produktem (kromě dvojsmyslného sloganu),“ uvedla porota k reklamě, kterou lidé zvolili jako nejsexističtější. Reklama rovněž zneužívá produkty výrobce alkoholu bez jeho vědomí - výrobci se proto podařilo dosáhnout stažení reklamy.
„I když se reklama snaží pracovat s humorem, dělá to velmi jednoduchým způsobem, který podporuje vnímání žen jako pasivních objektů touhy a tím i jejich nerovné postavení ve společnosti,“ dodali organizátoři ankety.
Rozporuplné reakce letos vyvolal třeba i propagační plakát šumperského hudebního festivalu Džemfest, který zobrazuje těhotnou dívku a textem odkazuje na to, že jde o následek „pobavení“ na akci (o plakátu jsme psali zde).
Dle poroty plakát stojí na principu „sex prodává“. „K propagaci výrobku využívá nahá těla a sexuální prvky, které nemají žádnou souvislost s výrobkem a slouží jen k upoutání pozornosti,“ uvedla porota. Plakát skončil v hlasování veřejnosti na třetím místě.