Ilustrační snímek

Ilustrační snímek | foto: MAFRA

Antimonopolní úřad se zajímá o Ťokovu zakázku s mýtnými branami

  • 8
Zakázka ministerstva dopravy bez soutěže na poradenství s mýtem zadaná společnosti Deloitte začala po premiérovi zajímat i antimonopolní úřad. Ten už kvůli smlouvě zahájil s ministerstvem správní řízení.

„Zahájili jsme správní zřízení, vyžádali jsme si od ministerstva zadávací dokumentaci k předmětné zakázce,“ potvrdil mluvčí ÚOHS Martin Švanda.

Podnět k úřadu dala podle informací iDNES.cz společnost Cross Zlín, ta na dotazy nereagovala. Firma dlouhodobě žije z veřejných zakázek, například pro Ředitelství silnic a dálnic dodává systém pro hlášení počasí. Návrh se domáhá i zákazu plnění smlouvy, který ale ÚOHS zatím nevydal.

Smlouvu s firmou Deloitte zadalo ministerstvo dopravy nečekaně před dvěma týdny, hodnota smlouvy může dosáhnout až 52 milionů korun. Ministerstvo tvrdí, že ji muselo uzavřít v časové tísni, protože nemá dostatek odborníků, kteří jsou schopni připravit jednací řízení na další provoz mýta a jednat s firmou Kapsch o součinnosti.

Je to můj přestupek, ale za zakázkou si stojím, uvedl Ťok

Zakázka už začala zajímat i premiéra Bohuslava Sobotku, který chce po ministrovi dopravy Danu Ťokovi vysvětlení, proč zakázku zadal takto napřímo bez soutěže. Ťok přitom obešel i vládní pravidla, podle kterých se musí hlásit zakázky v jednacím řízení bez uveřejnění nad dva miliony korun projednat na vládě. „To je můj přestupek,“ připustil Ťok, který si ale za zakázkou jinak stojí.

ÚOHS může zajímat především to, zda mohl stát použít institut jednacího řízení bez uveřejnění. To ministerstvo vysvětluje časovou tísní. „Zadavatel si to způsobil sám, a tím pádem na to nelze uplatnit podmínku časové tísně,“ řekl ČTK analytik Transparency International Milan Eibl.

Institut časové tísně podle něj může zadavatel využít zejména pro případy, které nemůže předpovídat, jako jsou například živelní katastrofy. „Z historie dílčích kroků a vládních usnesení podle něj ale plyne, že ministerstvo o situaci vědělo dopředu,“ dodal Eibl

Zakázka pro Deloitte má i jinou zajímavou souvislost. Pro ministerstvo ji zpracuje stejná firma, která pro Skansku dělá forenzní audit zakázky na silnici R7, kde se objevilo podezření na vyvedení 100 milionů na možnou korupci.

Ministerstvo dopravy dostalo od ÚOHS pokutu 100 000

Chybovalo totiž v tendru na dodávku a zajištění provozu registru podnikatelů v silniční dopravě. Pokuta je pravomocná. Ministerstvo se sice proti ní odvolalo, ale takzvaný rozklad podalo pozdě.

Ministerstvo nabídky firem hodnotilo podle ceny. Chtělo vybrat tu nejlevnější. K tomu ale stanovilo navíc několik kritérií, které zvlášť bodovalo. Šlo například o cenu za dodávku systému, nebo cenu za měsíc IT podpory systému.

Ve výsledku tak vítěz vzešel z bodového hodnocení, nikoli z podané cenové nabídky. Ministerstvo dopravy podle ÚOHS nepostupovalo transparentně. Chybovalo podle úřadu také tím, že ÚOHS nezaslalo včas kompletní dokumentaci k zakázce.

ÚOHS se případem zabýval na základě podnětu společnosti ICZ a.s. Celá zakázka nakonec vyšla na zhruba 10 milionů korun včetně DPH, ministerstvu tak hrozila teoreticky až milionová pokuta.Registr podnikatelů v silniční dopravě je nyní ve zkušebním provozu právě kvůli problémům s tendrem. Registr požaduje po ČR Evropská unie. Evropská komise dnes velmi pravděpodobně oznámí, že kvůli několika případům nedostatečného přejímání evropských pravidel posílá Českou republiku k Evropskému soudnímu dvoru (ESD). Registr je jedním z nich.

Skansku v době zakázky na R7 vedl právě Ťok. „Skanska bere veškerá podezření z porušení etických pravidel velmi vážně a vůči korupci má nulovou toleranci. Proto zahajuje nezávislý externí audit projektu R7,“ uvedla Skanska na jaře.

Ťok ale odmítá konstrukci, že by mohla zakázka pro Deloitte souviset jakkoliv s forenzním auditem. „Ve Skansce už skoro rok nepracuji. Spojovat jejich výběr auditora s naším výběrem poradce je hloupé a snad ani nestojí za komentář,“ řekl Ťok, podle kterého jde o absurdní spekulaci.

Podle něj si vybrali Deloitte proto, že ve firmě jsou odborníci na mýto. „Téměř se mi chce říct, že tato absurdní spekulace vypadá jako další odveta za můj boj proti korupci a snaze zastavit vliv některých klientelistických skupin v resortu ministerstva dopravy,“ dodal Ťok.

Podle Davida Ondračky z Transparency International by měl ministr dopravy více vysvětlovat všechny kroky kolem mýta, aby předcházel dalším dotazům a spekulacím. „Byznysová i politická hra kolem mýta je podle mě o dost komplikovanější, než to teď vypadá,“ dodal Ondračka.