Ilustrační snímek

Ilustrační snímek | foto: Josef Vostárek, MF DNES

Antimonopolní úřad zveřejnil podmínky spojení Letiště Praha a ČSA

  • 3
Úřad pro ochranu hospodářské soutěže zveřejnil podmínky, za kterých v říjnu povolil vznik Českého Aeroholdingu. Aeroholding musí například zajistit všem aerolinkám otevřený a rovný přístup k infrastruktuře na Ruzyni za transparentních, komerčně přiměřených a nediskriminačních podmínek.

Podmínky, kterých je celkem 16, dál stanovují úplné oddělení právních a účetních činností Českého Aeroholdingu a provozovatele pražského letiště, informuje úřad na svém webu. Oddělené mají být oba tyto subjekty v nově vzniklé struktuře i personálně. Český Aeroholding se dál musel zavázat, že učiní taková opatření, která vyloučí možnost sdílení citlivých obchodních informací, zejména o kapacitách a obsazenosti linek v rámci své struktury, do které nově spadá i ČSA.

Závazky se dotýkají i sdružení Slotová koordinace ČR a mají odstranit obavy při přidělování volných slotů, tedy časů příletů a odletů letadel. Úřad tak vyhověl výhradám některých leteckých společností, které se bály zvýhodňování ČSA. Aeroholding nyní nesmí například blokovat přijetí nových členů do organizace, změnit se mají i její stanovy.

Ruzyně se musí zbavit odbavení

Handling, který dnes patří Letišti Praha, má být prodán nezávislému subjektu. Lhůta pro odprodej je obchodním tajemstvím. Výběr kupce bude ještě schvalovat antimonopolní úřad. Podle něj by aeroholding na trhu pozemního odbavení získal více než tři čtvrtiny celkových výkonů a jediným konkurentem by zůstala společnost Menzies. Ve spojení s monopolním postavením v oblasti poskytování infrastruktury na pražském letišti by to mohlo vést k podstatnému omezení soutěže.

Vznik Českého Aeroholdingu posuzoval Úřad pro ochranu hospodářské soutěže téměř půl roku. Případ patřil k nejnáročnějším, které letos vedl.

Do Českého Aeroholdingu chce stát do konce roku 2012 vložit akcie ČSA a Letiště Praha. ČSA jsou největším odběratelem služeb od Letiště Praha, odebírají až 50 procent. "Konkurence se proto obávala, aby v budoucnu nedocházelo ke střetům zájmů a aby letiště nenastavilo například dvojí ceny. Spojení letiště a národního dopravce je v rámci Evropy unikátní záležitost," upozornil už dříve analytik společnosti Cyrrus Jan Procházka.

"Zároveň ale není nikterak výjimečné, že by některé aerolinie měly významný majetkový podíl na letišti nebo obráceně," dodal analytik.

Ministr financí Miroslav Kalousek (TOP 09) podepsal počátkem září materiály, které umožní rozdělení majetku Letiště Praha do dvou částí.

Nemovitý majetek letiště, jako jsou budovy a vzletové dráhy, musí být ze zákona majetkem státu nebo společnosti stoprocentně vlastněné státem. Z letiště se odštěpí na jedné straně nemovitosti, které mají být fúzí vloženy do aeroholdingu. Zbytek společnosti, tedy zaměstnanci, informatika, právní oddělení, účetnictví a daně, se do aeroholdingu převedou samostatně jako akciový podíl.

Cestu ke vzniku Českého Aeroholdingu otevřela vláda 19. února, když rozhodla o vložení 50 milionů Kč do nově vznikající společnosti z části majetku Správy Letiště Praha. Jedním z hlavních cílů propojení Letiště Praha a ČSA jsou provozní a finanční úspory. Všechny součásti Českého Aeroholdingu budou nicméně obchodně samostatné.

,