„Dělníci, kteří vyrábějí auta, by měli mít možnost si jedno koupit, aby si mohli vyjet na nedělní výlet,“ říkal továrník.

„Dělníci, kteří vyrábějí auta, by měli mít možnost si jedno koupit, aby si mohli vyjet na nedělní výlet,“ říkal továrník. | foto: iDNES.cz

Antisemita Ford postavil Ameriku na kola. Zisky v Německu věnoval NSDAP

  • 64
Říká se o něm, že postavil Ameriku na kola. Henry Ford vyráběl levná auta, zavedl výrobu na běžícím pásu, zdvojnásobil minimální mzdu. Podle různých žebříčků je považován za největšího podnikatele 20. století. Ford svého času sympatizoval i s Adolfem Hitlerem a nikdy se netajil svým antisemitismem.

Stál u zrodu automobilového průmyslu, jak jej dnes známe, ale přitom byl průkopníkem jiného druhu než vynálezce kočáru bez koní Karl Benz. Americký technik Henry Ford, který se narodil 30. července 1863, neměl na svém kontě žádný opravdu převratný vynález a jeho objevem nebyla ani pásová výroba.

Díky usilovné práci a jasné vizi ale dokázal udělat z luxusního zboží součást každodenního života.

Z farmy pod křídla Edisona

Henry Ford se narodil do farmářské rodiny a již v šestnácti letech odešel z domu. V Detroitu se vyučil zámečníkem, poté pracoval jako opravář parních strojů a byl hlavním inženýrem v Edisonových podnicích.

Svůj první výrobek sestrojil v roce 1896. Byl to dvoumístný kočárový vozík se zážehovým motorem a s koly, zvonkem a řídítky od bicyklu.

Společně s dalšími společníky založil Ford v roce 1903 Ford Motor Company a prvním vyrobeným vozem byl Model A. Také trochu připomínal kočár a za pouhý rok ho vzniklo na 1700 kusů.

Vybrané citáty

Podnik, který nepřináší nic jiného než peníze, je ubohý podnik.

Kdybych měl posledních pět dolarů, tak tři z nich věnuji na reklamu.

Myšlení je nejtěžší práce, jaká existuje. To je pravděpodobně důvod, proč tak málo lidí myslí.

Nech člověka vyrábět něco lépe a prodávat levněji, než to bylo vyráběno a prodáváno vždy před tím a nech jej, aby se pro to rozhodl, a peníze přijdou.

Nikdy nebude vynalezen systém, který by zcela odstranil nutnost pracovat.

Není hanbou čestný neúspěch, ale strach z neúspěchu.

Být připraven je nejdůležitější předpoklad úspěchu.

Překážky jsou ony obávané věci, které spatříte, když odvrátíte pohled od svého cíle.

Většina lidí spotřebuje více energie na mluvení o problémech než na jejich řešení.

Opravdu ideální manžel je muž, který zachází se svou manželkou přesně tak jako se svým novým vozem.

Láska je přivyknutím k nedostatkům jiného pohlaví, umocněné touhou po vzájemném splynutí.

Schopnost nadšení nese tvé naděje ke hvězdám.

Fordova společnost, která v té době byla jen jednou z mnoha rodících se automobilek, si díky Modelu A přišla na slušné peníze, které použila na další rozšíření.

Pověstnou díru do světa udělala značka Ford pět let po představení Modelu A, v září 1908. Tehdy vyjel do světa Ford Model T, automobil, který vydržel ve výrobě dlouhých dvacet let a postavil Ameriku na kola. „Téčka“ se vyrobilo neuvěřitelných 15 milionů a dodnes patří do první pětky nejprodávanějších osobních aut všech dob.

Auto za hodinu a půl

Model T tak splnil Fordův sen o masové produkci levného, a tedy dostupného vozu. Nebyl to sice žádný zázrak techniky, ale s cenovkou 825 dolarů (v přepočtu na dnešní kurz asi 21 tisíc dolarů) byl dostupný i pro příslušníky střední třídy.

Po pěti letech zavedl Henry Ford ve své automobilce pásovou výrobu. Výroba jednoho auta tak zabrala jen hodinu a půl místo předchozích 12 - a s tím mohla ještě víc klesnout i cena.

„Dělníci, kteří vyrábějí auta, by měli mít možnost si jedno koupit, aby si mohli vyjet na nedělní výlet,“ říkal továrník.

A svým podřízeným poskytl peníze i čas, ve kterém je mohli utrácet. Od roku 1914 platil pět dolarů denně za osmihodinový pracovní den, zatímco běžný plat byl 2,3 dolaru za devět hodin práce. Není divu, že v té době Ford vyráběl a prodával 300 tisíc aut ročně, tedy víc, než všechny ostatní tehdejší americké automobilky dohromady. Na svém kontě má 161 patentů.

V květnu 1927 v Detroitu vyrobili poslední exemplář Modelu T a na podzim už továrna produkovala modernějšího nástupce, Model A. Zarputilé trvání na „téčku“ přitom nebylo ani zdaleka jediným Fordovým výstřelkem.

Antisemita, který sympatizoval s Hitlerem

Výborný obchodník, ale taky podivín a zatvrzelý individualista, který neuměl přijímat cizí názory, si třeba ve 30. letech koupil vysílací čas v rozhlase a v „nedělní Fordově hodince“ dal předčítat své rady. Pověstné byly jeho protiodborářské a antisemitské tirády.

Ford byl velmi dominantní, hádavý až agresivní. Svého času sympatizoval i s Adolfem Hitlerem. Hitlerovi posílal každý rok k narozeninám 50 tisíc dolarů a veškerý výtěžek z prodeje automobilů značky Ford v Německu věnoval NSDAP.

Na počátku druhé světové války se Henry Ford nechtěl zapojit se do válečné mašinérie, protože nesouhlasil s Rooseveltovou politikou. Když Spojené státy do války v roce 1941 vstoupily, Ford na armádních zakázkách slušně vydělal.

Henry Ford publikoval mnoho textů, ve kterých se otře vymezoval proti židovskému národu. Jeho kniha Mezinárodní Žid: Světový problém zůstává předmětem kontroverze dodnes. Kvůli Fordovým postojům americká židovská komunita jednu dobu bojkotovala vozy jeho značky.

Ford byl také členem spolku Svobodných zednářů. V roce 1940 se nechal slyšet, že Zednáři představují to nejlepší pro rovnováhu sil v USA.

Když Henry Ford 7. dubna 1947 ve věku 83 let zemřel, byl mnohými považován za největšího podnikatele 20. století. Jeho firma se vyvinula v obrovský konglomerát, který před druhou světovou válkou vyráběl například i vlastní letadla a měl továrny v řadě zemí světa.

,