Vaše parkovací místo může vydělávat, když ho zrovna nevyužíváte.

Vaše parkovací místo může vydělávat, když ho zrovna nevyužíváte. | foto: Profimedia.cz

Nechat své parkovací místo vydělávat? O novinku zatím není moc zájem

  • 6
Před několika měsíci se do Prahy rozšířil estonský start-up Barking. Firma, která po vzoru AirBnB zprostředkovává pronájem právě nevyužívaných parkovacích míst, ale zatím Pražany příliš nezaujala. Pouštět cizí řidiče do svých garáží se jim moc nechce.

Před pár lety inspirovala rozvíjející se služba AirBnB Estonce Mikka Mosese k tomu, aby vyvinul podobnou aplikaci. Nikoli však pro lidi a byty, ale pro auta a parkovací místa. Princip je jednoduchý a opravdu analogický: pronajímat parkovací místa, jejichž majitel je právě pryč, zájemcům z ulice. Ideální hlavně pro ty, kdo pravidelně svou garáž opouští (psali jsme zde).

Technicky je to přeci jen náročnější - zejména kvůli rychlosti. Zatímco ubytování se sjednává minimálně na jednu noc (službu hodinového hotelu zatím AirBnB neposkytuje) a sjednává se zpravidla alespoň s několikadenním předstihem, parkování začíná na půlhodině a poptává se okamžitě.

Výsledkem je aplikace pro řidiče, která na mapě naviguje na aktuálně volná místa. Pomocí modemu ve vratech či závoře poté řidiče aplikace pustí dovnitř a díky spárování s platební kartou ho po zaparkování začíná kasírovat dle zobrazeného ceníku. Barking si potom strhává procenta z parkovného, které náleží pronajímateli (tedy registrovanému majiteli parkovacího místa).

V domovském Tallinu si už aplikace získala uživatele z obou stran, a tak se Moses pokusil expandovat do dalších středo a východoevropských měst. Od července proto český zástupce Barkingu Karel Srnka obchází majitele pražských firemních, hotelových nebo i rezidenčních parkovišť s návrhem, aby svá místa nabídli v aplikaci a přivydělali si tak. To by za předpokladu, že v Praze (zejména jejím centru) je parkovacích míst nedostatek, neměl být teoreticky problém.

Počet parkovacích míst nabízených přes aplikaci Barking v Tallinu (vlevo) a v Praze.

Jak ale ukazuje náhled do samotné aplikace, příliš úspěšná tato snaha zatím není. Zatímco na mapě čtyřsettisícového Tallinu je partnerských parkovišť vyznačeno na pět desítek, v trojnásobně větší Praze se dají spočítat na prstech.

„Je to pro ně zatím novinka, o které moc nevědí. Jeden hotel nám například říkal, že to vypadá zajímavě, ale oni se do toho přidají, až to bude rozšířenější,” popisuje neúspěchy při přesvědčování Srnka.

Přiznává, že naráží i na to, že si lidé - obzvlášť to platí pro společenství vlastníků jednotek - nechtějí pouštět cizí auta do garáží. „Každý zákazník se ale musí registrovat pomocí bankovní karty a majitel tak přesně vidí, kdo tam kdy byl,” vysvětluje. Zároveň se snaží lákat i na to, že mohou aplikaci (samozřejmě bezplatně) používat všichni, kteří v garáži svá auta parkují.

Zatím nabízí parkování spíše nadšenci

Jednou ze sedmi adres, kde mohou v Praze uživatelé aplikace zaparkovat, jsou Garáže Procházka na pražském Smíchově. Jedná se o soustavu garáží, které jsou zpravidla dlouhodobě pronajaté lidmi, kteří v sousedství bydlí nebo dojíždí za prací.

Tři místa, která jsou v současnosti volná, provozovatel Roman Procházka poskytl do Barkingu. Uživatelé aplikace tak po příjezdu mohou aplikací otevřít vrata a zaparkovat. Ceník - 20 korun za půl hodiny - je pro ně stejný jako pro jiné zákazníky. Barking je tak pro Procházku v podstatě dalším marketingovým kanálem.

„Nápad je to pěkný, ale myslím si, že zatím naráží na to, že podobné technologie jsou hlavně pro mladší. Mně je šedesát a já se s tím naučil jen proto, že se to týká mého podnikání,” popisuje Procházka s tím, že zatím pronájmy přes Barking počítá na jednotky.

V podobných číslech aplikace funguje i pro parkování v areálu reklamní agentury McCann v Riegrových sadech. To už je na rozdíl od profesionálního garážníka Procházky blíže tomu, jak by si zakladatelé představovali, že by se služba měla šířit. Reklamka má v areálu třicet parkovacích míst, z nichž většinu po pracovní době a o víkendu v aplikaci nabízí.

„Nekalkulujeme s tím, že bychom na tom vydělávali. Spíš se nám líbí možnost poskytnout parkování ostatním. Máme v areálu vrátnici, takže se nebojíme, že by se kvůli tomu mohlo něco stát,” vysvětluje office manažerka Kristýna Králová s tím, že McCann se řadí spíše mezi skupinu uživatelů označovanou jako nadšenci technologie.