Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Sám sobě dispečerem. Taxíkem po Praze se stále víc jezdí s aplikací

  15:02aktualizováno  15:02
Využívání taxislužeb pomocí mobilních aplikací je v Praze stále oblíbenější. Online servis, přes který si zákazník může vybrat nejbližší auto, už provozuje několika start-upů, klasické taxislužby i „antitaxikářský“ Uber. Zákazníkům odpadá dlouhé čekání a svezou se podle svých představ.
(Ilustrační snímek)

(Ilustrační snímek) | foto: AP

Vlastní aplikaci má několik klasických taxislužeb, například AAA Radiotaxi, Modrý Anděl nebo Nejlevnější Taxi. Zákazníky a volné řidiče spojují aplikace Hopin, Uber nebo Liftago a nově také Taxify.

Díky aplikacím se stává dispečerem sám klient, který vidí, kde se auto zrovna nachází a jak se k němu pohybuje. Odpadá tak čekání na obsazené lince, na jehož konci je mnohdy oznámení, že šoféři jsou momentálně plně vytížení.

V praxi to funguje tak, že k zákazníkovi dorazí taxík, kterého si vybere podle ceny, vzdálenosti nebo typu auta. Cena se v průměru pohybuje kolem 20 korun za kilometr, zatímco u běžné taxislužby se jezdí zhruba za 28 korun.

Alternativní přepravní společnosti se navíc snaží zákazníky přilákat i dalšími akcemi. Některé například nabízejí slevu na první jízdu nebo finanční motivaci pro pasažéry, kteří doporučí další klienty.

Aplikace využívají stovky až tisíce taxikářů

Firma Hopin hlásí v současnosti dvě stovky řidičů využívajících jejich aplikaci, Liftago 450. Pod obdobnou aplikací AAA Radiotaxi se sdružuje jedenáct stovek řidičů.

Ceny vybraných taxi v Praze
SlužbaNástupKilometrČekání
AAA Radiotaxi28, s aplikací 2519,96, aplikací 4
Modrý Anděl4019 až 286
Nejlevnější Taxi27183,4
Taxi Praha30, s aplikací 2723,9, s aplikací 184, s aplikací 3,4
Profi Taxi30 nebo 4018 až 284 nebo 6
Liftago*25 až 40cca 203 až 6
Hopin*25 až 4017 až 204 až 6
UberPop20104
UberBlack40234
Taxify3013/den
15/noc
4
Zdroj: ceníky firem
*Liftago a Hoppin jezdí za tarify jednotlivých taxikářů. Cena za kilometr je průměr (u Liftaga), ostatní jsou rozmezí sazeb                

Mezinárodně proslulá aplikace Uber tato čísla, stejně jako počet jízd, nesděluje. Kontroverzní poskytovatel služeb využívá řidiče, kteří jsou velkou konkurencí pro klasická taxi. V řadě zemí po celém světě vyvolal Uber protesty taxikářů a jeho mobilní aplikaci kritizují už i řidiči v Praze (více čtěte zde).

Pro společnost jezdí například studenti či ženy na mateřské. Šoféři, mají v nabídce různé sazby i auta. Pro cenový odhad je možné zadat do přepravního servisu místo nástupu a výstupu a přes aplikaci zjistit přibližnou cenu.

Dispečink má své výhody, říká šéf taxislužby

Jednatel největší taxislužby v Praze AAA Radiotaxi Jiří Kvasnička ale v reakci na rozvoj mobilních aplikací upozorňuje na výhody klasického dispečinku. „Jeho funkce je podle mě nezastupitelná i do budoucna, například pro reklamace a jiné záležitosti,“ uvedl.

Mobilní aplikace podle něj nikde ve světě dispečinky nenahradily. Dlouholetí taxikáři se ostatně shodují na tom, že nadále jim více jízd zprostředkuje dispečer z masa a kostí.

Po metropoli jezdí podle tři roky staré studie přes sedm tisíc taxikářů (více čtěte zde).

Autor:






Hlavní zprávy

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2016 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je součástí koncernu AGROFERT ovládaného Ing. Andrejem Babišem.