Nízkopodlažní vlaková souprava typu Siemens Desiro

Nízkopodlažní vlaková souprava typu Siemens Desiro | foto: ČTK

Arriva chce rozjet spěšné vlaky kolem Prahy, kraj na ně nemá peníze

  • 84
V příměstské železniční dopravě může začít od září jezdit nový dopravce. Společnost Arriva, která patří Deutsche Bahn, plánuje start spěšných vlaků mezi Benešovem, Prahou a Čelákovicemi. Spuštění vlaků je ale nejisté: Středočeský kraj zatím odmítá vlaky dotovat a na vlastní riziko bez dotací Arriva nechce jezdit.

Plány Arrivy zatím neuspěly u dopravního výboru, kde žádost o dotaci narazila kvůli nedostatku finančních prostředků. Arriva žádá 4,1 milionu korun na provoz od září do konce roku a 12,5 milionu korun na příští rok. 

 „Projekt není mrtvý, jednáme s radními. Bez úhrady od kraje ale linku nespustíme,“ řekl generální ředitel Arrivy Daniel Adamka. Věří, že se jim kraj nakonec podaří přesvědčit. „Nabízíme zajímavé řešení dopravního konceptu, které by obyvatelé uvítali a dosud na tratích chybí,“ vysvětlil Adamka.

Provoz bez dotací si Arriva zkusila loni mezi Prahou a Kralupy nad Vltavou, po dvou měsících ho ale ukončila. 

Arriva chce rozjet na trati koncept spěšných vlaků, které by zastavovaly na více zastávkách, než dosavadní rychlíky, ale ne tak často, jako osobní vlaky. Oproti osobním mají být spěšné vlaky rychlejší o třináct minut mezi Prahou a Benešovem (50 minut), rychlíky ČD jezdí 41 minut.

Vlaky mají jezdit v hodinovém taktu, označené mají být jako linka R9. Mezi Benešovem a Prahou by zastavovaly v Čerčanech, Senohrabech, Mnichovicích a pak až v Praze, kde vlak zastaví v Uhříněvsi, Hostivaři, Strašnicích, Vršovicích a hlavním nádraží, odkud přes Vysočany a Horní Počernice pokračuje do Čelákovic.

V případě Čelákovic by jezdily první vlaky do Prahy až v 7.30. Arriva navíc zvažuje, že by na benešovském rameni protáhla některé spoje až do Vlašimi a Sedlčan. V nabídce pro kraj přímo uvádí, že by jezdila místo osobních vlaků Českých drah. 

Dieslové jednotky na plně elektrifikované trati

Arriva chce na linku nasadit nízkopodlažní vozy Siemens Desiro od Deutsche Bahn, které si pronajme. Jde o dieselové jednotky, které by tak ovšem jezdily výhradně po elektrifikované trati. 

Fotogalerie

Od Středočeského kraje Arriva požaduje částku zhruba 90 korun na kilometr, kraj v průměru poskytuje Českým drahám kompenzaci 107 korun za kilometr. V případě dotování provozu Arrivy by ale s nejvyšší pravděpodobností současně stoupla ztráta ČD na této trati i požadavek na vyšší úhradu od kraje. Ve vlacích by platily jízdenky Pražské integrované dopravy. 

Arriva v Česku na železnici jezdí dosud jen s vlaky mezi Šumperkem a Kouty nad Desnou, netají se přitom snahou prosadit se podstatně více. Ministerstvu dopravy například nabídla před několika týdny provoz rychlíků mezi Libercem a Pardubicemi a Plzní a Mostem. Nedávno získala významnou personální posilu: z Českých drah do Arrivy přešel Jiří Nálevka, který měl u Drah na starosti právě smlouvy s kraji i státem na dotované vlaky. 

Na železnicích v Praze a okolí dosud jezdí v drtivé většině České dráhy, pražský organizátor dopravy Ropid letos bez soutěže zadal provoz motorových vlaků mezi Masarykovým nádražím a Čakovicemi společnosti KŽC Doprava.