Vlak společnosti Arriva poprvé vyjíždí z Prahy do Kralup nad Vltavou.

Vlak společnosti Arriva poprvé vyjíždí z Prahy do Kralup nad Vltavou. | foto: František Vlček, MAFRA

Arriva zřejmě přijde o rychlíky mezi Plzní a Mostem, chybovala v nabídce

  • 64
Přetahovaná železničních konkurentů o rychlíky mezi Plzní a Mostem bohužel pro Arrivu nejspíš skončí neúspěchem. Přestože se zdálo, že zakázku získá díky výhodnější ceně, kvůli formální chybě v nabídce se vítězný míč ocitá na straně Českých drah. Právě s nimi bude ministerstvo vyjednávat.

Problém pro Arrivu je v tom, že předložila nabídku omezenou pouze do konce září. Podle zákona však musí úřad záměr o uzavření dohody zveřejnit na úřední desce před uzavřením smlouvy po dobu 70 dnů.

„V našem dopise (Ministerstva dopravy) byla jasně formulována informace, že je potřeba, aby ta nabídka byla závazná po dobu 70 dnů z toho důvodu, že my dříve smlouvu uzavřít nemůžeme,“ uvedl mluvčí resortu dopravy Martin Novák.

„Naše nabídka byla skutečně limitována do 30. září, za měsíc novou linku na železnici rozjet fakticky nejde,“ zdůvodnil generální ředitel Arriva Transport ČR Daniel Adamka. Podle něj podpis smlouvy na začátku listopadu a spuštění linky od prosince jsou schopny splnit pouze České dráhy. Mezitím je totiž nutné najmout a vyškolit personál, vytvořit pokladny na nádraží, upravit soupravy pro provoz a věnovat se rozsáhlé administrativě.

Šéf tuzemské Arrivy říká, že ministerstvo o kratším termínu nabídky vědělo a ubezpečovalo, že kratší platnost nabídky není problém. Obrat podle něj souvisí s chystanou výměnou ministerstev mezi koaličními stranami. „Jedna z koaličních stran je dlouhodobě zastáncem ochrany trhu pro České dráhy a do čela ministerstva dopravy s největší pravděpodobností zamíří velmi brzy jejich zástupce,“ dodal.

Provoz na trase je nutné zajistit od poloviny letošního prosince, kdy vyprší smlouva s Českými drahami. S těmi chtělo ministerstvo původně uzavřít roční dohodu na provoz do doby, než na trasu vyjede dopravce vzešlý z řádného výběrového řízení, které úřad plánuje vypsat ještě během letošního podzimu.

Do jednání však vstoupila právě Arriva, která je součástí skupiny německých drah (Deutsche Bahn) a která ministerstvu opakovaně předložila vlastní návrh na provoz zmíněné trati.

Arriva za roční provoz rychlíkové trati požadovala v poslední nabídce roční dotaci 37,3 milionu korun, což je o 3,4 milionu méně než státní České dráhy (více zde). Ty naopak konkurenční společnosti vyčítaly nesplnění požadavků na přepravu osob s pohybovým postižením a tvrdily, že pokud by i státní dopravce nabídl vozidla nesplňující podmínky bezbariérovosti, dostaly by se s cenou pod Arrivu (čtěte dráhy si stěžují na Arrivu).

Arriva nyní provozuje železniční trať mezi Šumperkem a Kouty nad Desnou. Loni krátce jezdila z pražského Masarykova nádraží do Kralup nad Vltavou. Do středočeského regionu by se ráda vrátila na trase Benešov - Praha - Čelákovice, pokud se jí podaří domluvit se Středočeským krajem dotace na provoz.

,