Vlak společnosti Arriva poprvé vyjíždí z Prahy do Kralup nad Vltavou.

Vlak společnosti Arriva poprvé vyjíždí z Prahy do Kralup nad Vltavou. | foto: František Vlček, MAFRA

Z Prahy do slovenského Trenčína motorákem. Arriva chystá rychlík

  • 73
Další dopravce na české železnici chce vstoupit na trh dálkových vlaků. Společnost Arriva vlaky patřící majetkově pod německé státní Deutsche Bahn, chce od příštího jízdního řádu spustit linku mezi Prahou a slovenským Trenčínem. Znovu oživuje i plány na příměstské vlaky z Prahy do Benešova.

Arriva už zažádala o přidělení kapacity na trati u Správy železniční dopravní cesty (SŽDC). Firma chce na trasu nasadit své motorové jednotky 845, které se však dosud používaly spíše na kratší vzdálenosti. Z Prahy má jet vlak přes Olomouc, Uherské Hradiště a Vlárský průsmyk. Většina trasy je elektrifikovaná, Arriva přesto nasadí dieselový vlak.

Nové spojení bude jen víkendové a hlavně pro studenty. V pátek odpoledne by jel vlak z Prahy do Trenčína, zpět by se vrátil v neděli v podvečer. Arriva prozatím požádala o přidělení trasy, o vlastním zahájení provozu rozhodne až v průběhu léta po získání definitivního schválení pro provoz jednotky řady 845 i na území Slovenska. 

Cesta z Prahy do Trenčína by trvala pod pět hodin, což je méně, než jezdí většina autobusů. „Reálné to je, bude to pro nás i pilotní projekt ostrého dálkového provozu, abychom se co nejlépe připravili na soutěže, které připravuje ministerstvo dopravy. Tato trasa má podle nás potenciál,“ tvrdí obchodní ředitel Arrivy Jiří Nálevka. 

Vlaky pojedou na komerční riziko bez dotací. Stát bude, podobně jako všem jiným dopravcům u komerčních spojů, doplácet jen slevy pro studenty a další skupiny, které musí firmy poskytovat. 

Arriva, která u nás patří k největším autobusovým dopravcům, zatím kromě provozu na trati ze Šumperka do Koutů nad Desnou stále na české železnici nejezdí. Naposledy těsně prohrála soutěž o jihočeské lokálky, ani loni neuspěla se snahou získat provoz dotovaných rychlíků z Plzně do Mostu.

Spěšné vlaky z Prahy do Benešova

Arriva si do objednávky na kapacitu zahrnula i spěšné vlaky z Prahy do Benešova. Ty už dříve firma chtěla provozovat, neuspěla však v jednáních se Středočeským krajem a Prahou o získání dotace na tyto spoje. Spěšné vlaky mají jezdit ve dvouhodinovém intervalu, vlak by zastavil v Čerčanech, Senohrabech a Mnichovicích. 

„Rychlé příměstské spojení od Benešova tu stále chybí, tato trasa má podle našeho názoru potenciál a chceme mít pro tuto linku rezervovanou kapacitu tratě,“ dodal Nálevka. 

Podmínkou rozjetí linky je ale přesvědčit Prahu a Středočeský kraj, aby vlaky objednal. „Nechceme jezdit na vlastní komerční riziko, to nemá v oblastech pokrytých integrovaným systémem smysl. Znovu budeme jednání o integraci těchto vlaků otevírat,“ upřesnil Nálevka. Firma už dříve zkusila jezdit bez dotací z Prahy do Kralup nad Vltavou, kvůli ztrátám ale spojení ukončila po pár týdnech.