Ženy za volant patří! Arriva loví řidiče autobusů už i na YouTube

  • 8
Dopravce Arriva vybočil ze sítě autobusových linek na populární kanál YouTube. Firma doufá, že se jí tam podaří to, co nejde klasickou cestou - přilákat za volant sto řidičů. V náborových klipech popisují práci skuteční řidiči. Personální nouzi mají i další dopravci, aktuálně chybí 10 tisíc řidičů.

„Řídit autobus je těžké, ale dá se to naučit,“ přesvědčuje diváky YouTube řidička Zuzana. Za volant autobusu sedla, protože hledala klidnější práci a ráda komunikuje s lidmi. A jak říká: Ženy za volant patří. Její kolega Roman to měl prý jasné od dětství, protože jeho děda také řídil autobus.

Dopravce Arriva v Česku shání minimálně sto řidičů. O tom, jak marně lidi hledá, svědčí i fakt, že řidičský průkaz není podmínkou, ale bonusem, za který firma nabízí při nástupu 10 tisíc korun. Ostatní si zaškolí.

Největší nouzi má v Praze a ve východních Čechách. V Praze nabízí nejvyšší mzdy, až 33 tisíc korun hrubého měsíčně, na východě o dva tisíce méně a na Moravě mezi 26 a 28 tisíci. Kampaň Arrivy cílí i na ženy. Řidiček autobusů má aktuálně 93 z celkem 2 800 řidičů, tedy jen tři procenta. Žena za volantem je nejčastějším jevem v Teplicích a okolí, kde je řidiček téměř 14 procent.

Na tom, že dopravní firmy lákají do svých řad ženy, není nic nového. Žádané jsou i za volanty kamionů. Ženám může víc vyhovovat autobusová doprava, kdy řidičky pracují ve svém blízkém okolí a mohou být častěji doma.

„I ve schopnosti vycházet s cestujícími mají ženy výhodu,“ myslí si Bicera. Mnohem pokrokovější jsou v tomto trendu například severské země, kde mají ženy za volantem autobusů větší zastoupení.

Problémy sehnat řidiče má i konkurenční RegioJet. „ Nejsme v situaci, že bychom měli ohrožený provoz z důvodu nedostatků řidičů, ale jsme připraveni jich neustále přijmout několik desítek,“ popsal mluvčí Aleš Ondrůj. Firma slibuje výdělek až 35 tisíc korun čistého, avšak jen na mezinárodních linkách.

Problém se sháněním řidičů jde napříč celou Českou republikou a platí nejen o autobusových firmách, ale i o nákladní dopravě. Podle Tomáše Bicery ze sdružení autodopravců Česmad aktuálně v sektoru chybí 10 tisíc řidičů, o zhruba 3 tisíce více než před rokem. Data o tom, kolik z nich poptávají autobusové firmy, k dispozici nemá.

Řidiči kvůli sněhu radši onemocní. Firma pořídila trenažér na „bílou nemoc“

„Problém je v tom, že průměrný věk řidiče autobusu je mnohem vyšší než průměrný věk řidiče kamionu. Mladších řidičů, kteří by je mohli nahradit, je naprosté minimum. V nákladní dopravě si řidiči vydělají víc peněz,“ říká.

Za nábor 50 tisíc

RegioJet se kvůli personální situaci některé autobusy rozhodl vypravovat bez stevardek a stevardů, i o ty je totiž nouze (psali jsme zde). Personální nouzi však mají dopravci i v železniční dopravě. Akutně shání „žluté vlaky“ strojvedoucí kvůli rozšíření spojů od prosince na trase Praha - Brno - Břeclav a novým posilám nabízí jednorázový náborový příplatek 50 tisíc korun.

Nedostatek lidí tlačí dál na mzdy. „Jen za loňský a letošní rok si dohromady přilepšili naši řidiči v průměru o tři až pět tisíc korun měsíčně,“ sdělil mluvčí Arrivy Roman Herden. Rostoucí mzdy bývají také jedním z důvodů zdražování. To se odehrálo letos například na trase Praha - Teplice, kde se ceny nejlevnějších jízdenek zvýšily o deset korun (více zde).