Prazdroj se vrátil do Lidlu.

Prazdroj se vrátil do Lidlu. | foto: Filip Horáček, iDNES.cz

Expert: Úpadek Prazdroje pod Japonci nehrozí, nejasnosti jsou kolem Kozla

  • 122
Pivaři se zhoršení kvality Plzeňského Prazdroje po převzetí Japonci nemusí obávat, je přesvědčen specialita na pivovarnictví Tomáš Maier z České zemědělské univerzity. Otevřená však zůstává budoucnost piva Kozel, které se ve velké míře vaří také v Rusku.

Japonská skupina Asahi se stane novým majitelem Plzeňského Prazdroje a dalších čtyřech evropských pivovarů. Za tuzemskou pivovarnickou jedničku zaplatí 197 miliardy korun (více čtěte zde). Podle Tomáše Maiera z Provozně ekonomické fakulty České zemědělské univerzity je za vysokou cenou i skutečnost, že Prazdroj je mimořádně ziskový podnik.

Tomáš Maier z Provozně ekonomické fakulty České zemědělské univerzity.

Oproti původním odhadům cena za skupinu pěti středo- a východoevropských pivovarů SABMiller včetně Plzeňského Prazdroje významně narostla. O čem to vypovídá?
Jsou za tím dva faktory. Trh velkých pivovarnických skupin je strašně přebraný. Každá možnost akvizice je obrovská vzácnost. A za druhé, ta společnost je ve středoevropském regionu velice profitabilní. Plzeňský Prazdroj má zisk z jednoho půllitru asi korunu, což je obrovská rentabilita.

Jaký význam v celé transakci Prazdroj má? V oznámení o převzetí Japonci Pilsner Urquell vyzdvihují a jako jedinou značku ho dopodrobna popisují.
Pilsner Urquell je „ta“ značka, jde o globální brand číslo jedna, superpremium na úrovni globálních značek Stella Artois nebo Heinekenu. Marketingově se na ní hodně pracuje a je to nejhodnotnější záležitost. Proto je klíčový právě Prazdroj a až potom další národní, třeba bulharské značky. Ty tak významné nejsou.

Prazdroj kupují Japonci. Za pět evropských pivovarů dají 200 miliard

Polská piva Lech a Tyskie sice asi nejsou tak známá, ale s přihlédnutím k velikosti polského trhu jsou jistě atraktivní. Nejsou tedy spíše ony hlavní motivací Asahi?
Lech a podobně jsou o stupínek níž a spadají zhruba do kategorie jako Gambrinus. Tak to vnímá zákazník. Ve srovnání se známkou Pilsner Urquell určitě nedosahují takových kvalit.

Mají se zákazníci obávat po převzetí Japonci poklesu kvality?
Určitě ne, pro zákazníka se nezmění nic. Jde o globální značky a je jedno, jestli majitelé sídlí v Japonsku, Jihoafrické republice, Velké Británii nebo České republice. Možná občas přijdou s nějakým speciálním pivem. V Japonsku se hodně pijí piva rýžová. Asahi však bude respektovat kulturu středoevropského regionu, jinak by šli ekonomicky proti sobě. Určitě nezmění významně portfolio ani nebudou stavět nový pivovar. Český spotřebitel to vůbec nezaznamená.

A nemůže to mezi zákazníky vést ke změně vnímání piv Prazdroje? Nezačnou je považovat za asijské produkty a klesne tak poptávka?
Doposud Prazdroj vlastnila jihoafrická skupina, takže je úplně jedno, jestli to zákazníci vnímají jako jihoafrické nebo japonské. Roli to mohlo hrát na konci devadesátých let, když se pivovar konsolidoval skrze společnost Nomura, tehdy to zákazník mohl vnímat negativně. Dnes jsou však globální trhy propojené a něco podobného nehrozí.

Japonští pivovarníci Česko dobře znají, nákup Prazdroje je pro ně logický

Přesto, když například čínská CEFC vstoupila do pivovarů Lobkowicz, vedlo to k poklesu prodejů.
Lobkowicz však dlouhou dobu tvrdil (a byla to pravda), že je za ním český kapitál, a že to tak zůstane i do budoucna. Najednou však přešel do čínských rukou. V tomto případě však přechází skupina ze zahraničních rukou do jiných zahraničních rukou.

Co to bude znamenat pro pivo Asahi Super Dry, které se licenčně vaří v Praze?
Asahi Super Dry se vaří ve Staropramenu, což je v tuto chvíli konkurenční pivovar. Bude zajímavé sledovat, zda výrobu přesunou do Plzně nebo zda zůstane ve Staropramenu. S tím souvisí ještě jedna věc. Dnes už se více Kozla vaří v Rusku než u nás. Kozel v Rusku je přitom velmi úspěšný. Tamní pivovary však zůstávají v rukou SABMiller a je otázka, jak se spolu dohodnou.