Miloš Zeman svými výroky na agrosalonu Země živitelka rozčílil obchodní řetězce.

Miloš Zeman svými výroky na agrosalonu Země živitelka rozčílil obchodní řetězce. | foto: ČTK

Řetězce trápí nové povinnosti i výroky prezidenta. Píší dopis Bruselu

  • 450
Výroky prezidenta Miloše Zemana o vysokých maržích zahraničních řetězců přiměly evropskou asociaci, aby si stěžovala Evropské komisi.

Prezident Miloš Zeman dlouhodobě kritizuje zahraniční obchodní řetězce. Vyhlášení války zahraničním prodejcům z prezidentových úst koncem srpna však podle obchodníků už překročilo hranice a bude mít dohru v nejvyšších patrech Evropské unie.

Zemanova slova vedla asociaci EuroCommerce, která sdružuje přes šest milionů evropských prodejců a velkoobchodníků, aby se dopisem obrátili na Evropskou komisi a stěžovali si na přílišnou regulaci obchodu v Česku.

„Byla jsem kvůli výrokům pana prezidenta v Bruselu. Když prezident republiky vyhlásí válku obchodním řetězcům, tak to přestává být legrace. EuroCommerce proto posílá dopis do Evropské komise, že Česká republika nepřiměřeně reguluje obchod a porušuje pravidla jednotného evropského trhu a bude žádat vysvětlení,“ říká Marta Nováková, prezidentka Svazu obchodu a cestovního ruchu (SOCR), který je rovněž členem EuroCommerce.

Podrobnosti nechce SOCR zatím zveřejnit. Podle Novákové se dopis týká především nepřiměřených zásahů do jednotného trhu v Česku a samotné Zemanovy výroky nezmiňuje. Prezidentova prohlášení o vyhlášení války a o tom, že obchodníci mají u některých produktů marži až 60 procent, však byla podnětem k jeho sepsání.

Podle SOCR totiž prezident vytrhuje zmíněním marže u jednoho konkrétního výrobku problematiku z kontextu. Obchodníci upozorňují, že marže se nerovná zisk a musí z ní platit ještě náklady. Podle nich je navíc průkazná pouze průměrná marže, která se podle Českého statistického úřadu pohybuje mezi 20 až 23 procenty.

Co vadí řetězcům?

  • Od ledna budou muset informovat o zemích, z nichž pochází největší část jejich sortimentu.
  • Chystaná novela zákona o významné tržní síle ruší tzv. „podmínku soustavnosti“. Obchodníci se bojí, že budou trestáni za bezvýznamné a jednorázové prohřešky.
  • Marže prý nejsou na úrovni 60 ani 100 procent, jak tvrdí prezident či Potravinářská komora, ale pouze 20procentní.

Řetězce si dlouhodobě stěžují na některá legislativní opatření v Česku, která jdou nad rámec požadavků Bruselu. Za nesmyslnou považují například povinnost informovat u vstupu do prodejen o pěti hlavních zemích, ze kterých pochází zboží v jejich nabídce. Opatření, které začne platit od Nového roku, je podle obchodníků zbytečné, protože zákazníkovi řekne pouze to, z jaké země pochází dodavatel, ale už ne samotná potravina.

Vedle toho jim vadí také třeba chystané zpřísnění zákona o významné tržní síle, které podle prodejců přinese nepřiměřené tresty i za banální a jednorázové prohřešky.

Přijetí dopisu potvrdila mluvčí viceprezidenta a komisaře pro vnitřní trh Michela Barniera. „Vzali jsme na vědomí dopis EuroCommerce místopředsedovi Barnierovi i ostatním členům Komise. Komisaři odpovědí v termínu,“ reagovala stručně mluvčí Carmel Dunneová.

Ministr zemědělství Marian Jurečka (KDU-ČSL), jehož resort za řadu legislativních změn odpovídá, o iniciativě EuroCommerce zatím neví. „Pokud však dostaneme dotaz z Komise, tak dáme odpověď,“ říká Jurečka.