(ilustrační snímek)

(ilustrační snímek) | foto: MF DNES

Číňané si oblíbili hovězí, živé krávy z Austrálie přiletěly boeingem

  • 15
Lidé v Číně sice jedí hlavně vepřové, ale v jejich jídelníčku se stále více objevuje i donedávna luxusní hovězí. Z toho teď začínají profitovat zejména australské firmy. V říjnu jedna z nich dopravila letadlem do centrální Číny první zásilku živého skotu.

Podle odhadů nizozemské Rabobank snědí Číňané do roku 2025 o 2,2 milionů tun hovězího ročně víc než dnes. Velká poptávka zdražila hovězí v Číně za posledních 15 let čtyřnásobně. V červnu tam stál jeden kilogram 10 amerických dolarů, tedy asi 250 korun, uvedla agentura Bloomberg.

Jen několik měsíců poté, co Čína s Austrálií uzavřela dohodu o volném obchodu, si začali australští exportéři pronajímat letadla a shánět větší transportní lodě vhodné pro přepravu zvířat. „Je to na tak rostoucím trhu obrovská příležitost,“ uvedl David Williams, generální ředitel poradenské společnosti Kidder Williams, která se zabývá zemědělským nabídkami.

Dovozci ovšem musí dávat pozor na přísná pravidla čínských úřadů. Patří mezi ně i vzdálenost z místa vstupu do země na jatka, která nesmí být větší než 90 kilometrů. Letadlo, které se dostane i do vnitrostátních oblastí, je proto pro exportéry výhodným dopravním prostředkem.

Číňané změnili stravovací návyky

Číňané po staletí jedli především vepřové, které před třiceti lety pokrývalo téměř 90 procent celkového přísunu bílkovin. Nyní je to podle největšího čínského výrobce krmiv pro zvířata v Číně New Hope Group Co. méně než 60 procent. To znamená nárůst na trhu s hovězím o 60 miliard dolarů ročně.

Hovězí bylo ještě donedávna velmi vzácné, říkalo se mu „maso milionářů“. Pro starší generaci, která si ještě vybavuje hladomor a kulturní revoluci, je stále věcí prestiže a ukázkou bohatství. Tento pohled se začal měnit až s urbanizací a rychlým vzestupem střední třídy.

Čínští spotřebitelé si za hovězí rádi připlatí, pokud je opravdu kvalitní a když si jsou jistí, že je skutečně z Austrálie. Potrpí si i na čerstvost masa. A na to australští dodavatelé sázejí.

Krávy se vezly v ekonomické třídě

Při zkušebním říjnovém letu vyzdvihl krávy do míst, kde v Boeingu 747 obvykle sedí cestující ekonomické třídy, hydraulický výtah. Všech 150 zvířat na palubě se stalo součástí vůbec první živé zásilky z Melbourne do města Čchung-čchingu v jihozápadní Číně.

Krávy dostaly před odletem málo najíst a napít, aby během třináctihodinové cesty příliš nevyměšovaly. Při letu celou dobu stály na savých rohožích. V Číně je za pomoci jeřábu přeložili na nákladní auto, které je pak odvezlo na jatka.

Australská vláda ovšem exportéry vyzývá, aby dávali přednost chlazenému nebo zmraženému masu před převážením živého dobytka do vzdálené Číny.

Při vaření hovězího Číňané upotřebí téměř všechno. „Z kostí nejdřív udělají vývar a pak je usuší, pomelou a znovu použijí jako základ pro čínskou medicínu,“ říká provozní ředitel živočišného vývozce Wellard Group Scot Braithwaite.