Do Německa vozí často v Německu vyrobené vozy, které byly původně určené pro český trh. Důvod je jediný: v Česku jsou tato auta levnější než na německém trhu. Naopak importy nových aut ze zahraničí téměř skončily.
Nejde přitom rozhodně o malý byznys, ale řádově o tisíce aut, která se takto ročně převezou zpět. "Evidujeme rostoucí poptávku od některých dealerů různých značek na převoz nových aut do Německa. Zájem je takový, že nemůžeme všechny uspokojit," říká Jan Adámek ze společnosti Helicar, která se dopravou aut zabývá.
"K reexportům jistě dochází. V rámci volného evropského obchodu i nadále docházet bude," řekl například mluvčí tuzemského Fordu Martin Linhart. Ford podle něj reexportům nebrání.
Přesuny nových aut směrem do Německa začaly už loni během německého šrotovného. Na tamějším trhu byl tehdy takový nedostatek, že němečtí prodejci začali "luxovat" autosalony v okolních zemích.
Převoz je legální
Rozdíly v cenách přitom nejsou malé: nejlevnější fabii v Česku pořídíte za 200 tisíc korun, v Německu cena startuje o 60 tisíc dráž. A podobné, i když menší rozdíly jsou i v okolních zemích. Levnější jsou u nás i další vozy, především malé volkswageny a fordy.
Jde o byznys, se kterým se sami dealeři přímo nechlubí. I když jím neporušují zákon, příliš se to nelíbí samotným automobilkám. "Jede v tom většina dealerů Volkswagenu, ví o tom i importér. Myslím, že jsme se teď v objemech vývozu dostali na vrchol," říká jeden ze středně velkých dealerů Volkswagenu, který si přál zůstat v anonymitě. Podobnou praxi potvrdili, rovněž pod podmínkou anonymity, i další prodejci.
Přesná čísla o tom, kolik aut takto přijede do Čech a zase je nová odvezou zpět za hranici, neexistují. Částečně to ukazují údaje o počtu vyřazených již registrovaných aut na export. Jejich počet v porovnání s rokem 2008 je letos za první tři měsíce více než dvojnásobný.
Někteří importéři totiž od dealerů vyžadují, aby při reexportu udělali v Česku první registraci auta, třeba i jen na den. "Přivezeme auto z Německa, hodíme na něj registraci a za chvíli ho zase odhlásíme," popisuje zdroj z autosalonu. Jinak by sami importéři měli problém vysvětlovat automobilkám, proč dovážejí více aut, než se na tuzemském trhu registruje.
Aut se prodalo výrazně víc než loni
Jde přitom o obchod s auty vyrobenými na zakázku. Podle jednoho z prodejců to funguje následovně: německý prodejce pošle požadavky na model a výbavu, český prodejce vůz objedná a jeho německý kolega si pro auto poté přijede. Jasné není to, zda se po i jednodenní registraci v Česku prodává auto v Německu jako nové.
"Pokud by se vykazovalo auto v Německu jako první registrace, bylo by to pak porušení právních předpisů," míní tajemník Svazu dovozců automobilů Pavel Tunkl.
Započítání účelových registrací kvůli dovozu může navíc zkreslovat statistiky o prodejích aut v Česku. Ty jsou navíc ještě zkreslené loňským zavedením možnosti odpočtu DPH, kdy se část osobních aut prodávala jako nákladní vozy.
I přes tyto vlivy Češi na větší auta zjevně slyší, což ukazují i čísla za březen. Počty nových registrací stouply meziročně o čtyřicet procent. "Myslím, že se letos můžeme dostat v prodejích osobních aut včetně užitkových na úroveň roku 2008," odhaduje Tunkl. Jak akce zabírají, ukazuje Škoda Auto. Ta v březnu navýšila prodeje v tuzemsku o 101 %. Důvodem je hlavně výrazné zlevnění.