Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Auta na plyn zažívají v Česku boom. Spotřeba stoupla téměř o polovinu

  10:07aktualizováno  10:07
Vozidla na stlačený zemní plyn CNG lákají čím dál více obyvatel Česka. Jeho spotřeba loni vyskočila o 44 procent oproti roku 2012 a aut s tímto pohonem výrazně přibylo. Prudký nárůst však může mít negativní dopad na státní kasu: CNG je totiž na rozdíl od benzinu či nafty zvýhodněn nižší sazbou spotřební daně.

Ilustrační snímek. | foto: Lukáš Procházka, MF DNES

Na růst obliby CNG ukázaly zveřejněné statistiky Českého plynárenského svazu (ČPS). Podle nich se za posledních pět let spotřeba ztrojnásobila. "Výsledky vysoce předčily naše očekávání, ještě v prosinci jsme věřili opět jen asi ve dvacetiprocentní nárůst," říká Jiří Šimek, místopředseda Rady ČPS.

CNG je podle něj v současnosti nejekonomičtější palivo. "Pokud by například všechny vozy v Česku přešly z benzínu na CNG, klesly by náklady na provoz vozů asi o 200 miliard korun a to nepočítám úspory za výrazné snížení emisí," vypočítává.

Může se hodit

Hledáte nové auto a chcete jezdit levněji? Vyberte si svůj nový úsporný vůz na plyn na Automodul.cz.

Takový nárůst může mít dopad i na státní kasu: z CNG se platí podstatně nižší spotřební daň než z nafty či benzinu. Postupně se však má zvyšovat až na zhruba 3,30 Kč z kubíku. Podle Šimka by bylo i v případě zrušení daňového zvýhodnění tankování CNG oproti benzinu či naftě levnější. Jeho ceny totiž rostou pomaleji. 

Ministerstvo financí podle mluvčího Ondřeje Šrámka zatím neuvažuje o tom, že by CNG zdanilo více, než je plán do roku 2020. "Ministerstvo financí v rámci dostupných dat monitoruje spotřebu CNG v České republice a v případě výrazných výpadků daňových příjmů by bylo nuceno důkladně zvážit stávající nastavení navyšování těchto sazeb," řekl Šrámek.

V Česku jezdí 6 710 aut na CNG, za rok jejich počet stoupl o dva tisíce. Pohon na stlačený zemní plyn začíná nabízet čím dál více automobilek, letos má například vyjet i Škoda Octavia na zemní plyn. Podle Šimka si lidé vozy pořizují hlavně kvůli nižším nákladům na provoz. "CNG vybírají například firmy s velkými autoparky, spediční firmy a dopravní podniky," dodal Šimek.

V Česku je v provozu zatím 52 stanic na CNG, letos má přibýt dalších čtyřicet.

Úsporným řešením provozu auta je také přestavba na alternativní pohon LPG:

Autor:






Hlavní zprávy

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2016 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je součástí koncernu AGROFERT ovládaného Ing. Andrejem Babišem.