Auta v Česku zdražují pomaleji než v Evropě

  • 2
V Česku jsou zatím nové automobily stále levnější než v zemích unie, které používají společnou měnu euro. Tuzemští prodejci navíc zatím ceny nezvedají s takovou rychlostí jako například v sousedním Polsku či v Maďarsku.

Rozdíly v cenách potvrdila studie firem PricewaterhouseCoopers a eurocarprice.com, z níž vyplývá, že ceny aut v Česku za poslední rok stouply jen o 1,7 procenta.

Češi si nyní nakupují auta za 91 procent průměrné ceny v eurozóně. Rozdíl se navíc prohlubuje, protože loni tamní ceny aut rostly průměrně o 4,6 procenta.

Výjimkou bylo Finsko, kde stagnovaly, ale na dalších 17 zkoumaných trzích v Evropě za poslední rok auta podražila téměř třikrát rychleji než v Česku.

Nejlevněji se prodávají vozy u severních sousedů. V Polsku jsou nyní jejich ceny na 84 procentech evropského průměru. Poláci však západní Evropu nejrychleji dohánějí, protože loni zažili více než dvanáctiprocentní skok.

Na opačném pólu je mezi západoevropskými zeměmi Dánsko, kde si lze koupit auto za dvojnásobek evropského průměru a v poslední době i tam auta rychle zdražují. Následují Norsko, Finsko a Portugalsko.

Výběr země, v které si koupit auto, může ušetřit desetitisíce korun. I když se odhlédne od cen v maloobchodě a srovnají se částky, jež neobsahují daně a přirážky, jsou ceny citelně jiné.

Například rozdíl mezi nejdražším Švýcarskem a nejlevnějším Řeckem je téměř třicet procent. Na Švýcarsku je přitom zřetelné, jak moc ovlivňují ceny zboží odvody státu. Zatímco ceny vozů bez daně má Švýcarsko nejvyšší, v obchodech pak Švýcaři platí za auta ceny čtyři procenta pod evropským průměrem.

Podle expertů se budou rozdíly v cenách aut stále více smazávat. Zároveň však upozorňují na to, že rozhodnutí unie sebrat výhradní právo prodávat auta jen značkovým prodejcům nezaručí zlevnění aut.

"Zároveň s tím, jak se zvyšuje nabídka aut a začíná fungovat nový systém, se ceny začínají sbližovat, ale na vyšší úrovni, než když se rozhodlo vzít exkluzivitu výhradním prodejcům," říká autor studie PwC Charles Seguin.