"Takových akcí, kdy mohou motoristé koupit vozy za výhodnějších podmínek, v poslední době výrazně přibylo," potvrzuje šéf Sdružení automobilového průmyslu Antonín Šípek.
Natrvalo své vozy zlevnily dvě z největších značek, Audi a Toyota. Další slevy automobilky časově omezují, ale většinou nejsou záležitostí jen několika dní, jak tomu bylo v minulých letech. Například Fiat se rozhodl zlevnit většinu aut na poslední tři měsíce roku v rámci akce nazvané "Silná koruna stírá ceny".
Další automobilky si pak ze svých modelů vybírají a nabízejí slevy pouze na jeden nebo několik málo vybraných typů aut. Například Seat zlevnil na celý letošní rok cenu svého největšího vozu Toledo s naftovým motorem.
Jak vypadají zmíněné slevy převedené do řeči čísel? Například všechny verze modelové řady Toyota Corolla jsou od poloviny září lacinější zhruba o dvacet tisíc korun, nejmenší z limuzín značky Audi - A4 s nejprodávanějším turbodieselovým motorem - zlevnila v průběhu roku dokonce dvakrát, a to o 75 tisíc korun. Stále však jde vzhledem k ceně 920 tisíc korun o auto pro movité zákazníky.
Fiat, který v posledních měsících bojoval s poklesem zájmu o své výrobky, sáhl k výrazným slevám i u malých, a tedy nejvíce prodávaných typů. Jeho nejmenší vůz Seicento zlevnil o pět tisíc korun, Punto pak dokonce o čtyřicet tisíc korun. To je nyní k dostání v základní verzi za necelých 240 tisíc korun, tedy v ceně srovnatelné s nejprodávanějším vozem malé třídy - Škodou Fabia. Ještě o deset tisíc korun levněji lze pořídit malý vůz ze stáje Opel - Agilu.
Na rozdíl od Audi, Toyoty nebo Fiatu ostatní prodejci tvrdí, že důvodem ke slevám není silný kurz koruny, který zlevňuje dovozy, ale rostoucí konkurence a zmenšující se zájem motoristů o nové vozy. V první polovině roku se v tuzemsku prodalo o pět procent vozů méně a prodavačům aut zůstávají vozy ve skladech - zatímco se do země dovezlo 54 tisíc vozů, těch prodaných bylo o 12 tisíc méně.
"My máme akční nabídku, která přímo nesouvisí s posilující korunou, ale s tím, že se auta dnes prostě nekupují," říká Oto Linhart z Opelu. Podobně mluví i zástupce Fordu. "Naše společnost ceny vozů v závislosti na aktuálním kurzu v poslední době neměnila a ani to nemá v úmyslu," řekl mluvčí Fordu Martin Linhart.
Automobilka, která je druhým největším dovozcem po Renaultu, přesto na kroky dalších prodejců zareagovala. Ford zdůvodňuje nedávné zlevnění tří klíčových modelů Focus, Mondeo a Transit, v průměru o 14 procent snahou a povodněmi. "Jde o pomoc motoristům, kteří by kvůli ničivým povodním plánovaný nákup auta museli odložit," tvrdí Martin Linhart. Další velcí dovozci, jako Peugeot a Citroën, kromě letitých slevových akcí nepřipravili další speciální nabídky.
Kupci je ovšem jedno, co je příčinou zlevnění, zda pokles prodejů aut, nebo sílící koruna, zajímá jej konečná cena. A zejména mezi malými automobily je nyní nebývalá cenová konkurence, kdy se základní modely aut cenově příliš neliší. Na další zlevnění se mohou motoristé těšit po vstupu země do Evropské unie.
Sníží se totiž clo na dovoz asijských vozů z dnešních sedmnácti na deset procent, což zlevní již tak poměrně cenově dostupné vozy korejských a japonských značek.