„Stávka se týká všech spojů, které zajišťuje ČSAD Česká Lípa a Dopravní podnik Ústeckého kraje. Nevyjede ani kolo,“ řekl odpoledne iDNES.cz mluvčí krizového štábu Josef Provazník.
Odborům vadí, že kraj si u ČSAD Česká Lípa objednal autobusové spoje jen do konce roku. Zaměstnanci se bojí, že přijdou o práci.
„Vyzýváme k dohodě, která zajistí zaměstnancům sociální jistoty a kvalitní dopravu občanům Ústeckého kraje,“ dodal Provazník. Podle něj se stávky zúčastní přibližně 600 lidí.
Odboráři se v úterý večer sešli s ústeckým radním pro dopravu Milanem Francem. Po ní oznámili, že se musí poradit o dalším postupu.
Nakonec se rozhodli stávku o den odložit. Od středečního jednání zastupitelů kraje si slibují prodloužení smlouvy s ČSAD Česká lípa do 2. června 2007. Když se tak nestane, autobusy ve čtvrtek zřejmě nevyjedou.
O objednání dopravy na příští rok mají krajští zastupitelé rozhodnout na středečním zasedání. Po něm by ČSAD mohla dostat objednávku do 2. června příštího roku. Odboráři říkají, že by jim stačil příslib a záruky od hejtmana. „V tom případě jsme schopni se během noci sejít a stanovisko změnit,“ říká Provazník.
Kraj: Autobusy musí vyjet
Postoj kraje je ale nekompromisní. Podle mluvčí Šárky Roudnické autobusy vyjet musí. „Pokud nevyjedou poruší nejen české, ale v současné chvíli už i evropské zákony. DPÚK ma nakázáno jezdit takzvaným vrchnostenským nařízením, které bylo vydáno v souladu s evropským právem,“ řekla iDNES.cz mluvčí.
Kraj je připraven ve středu vypravit všech 587 školních spojů, na zajištění dalších pracuje. „Dopravní podnik Ústeckého kraje a ČSAD Česká Lípa jednají v souladu, a to nejen proti představitelům Ústeckého kraje, ale i proti všem obyvatelům, kteří denně využívají autobusovou dopravu,“ komentoval chování firem hejtman Jiří Šulc.
Autobusy DPÚK nejezdily na svých trasách už čtyři dny počátkem srpna. Příčinou byly dlouhodobé spory s krajem o peníze. Tehdy šlo ale o rozhodnutí firmy, teď protestují zaměstnanci.
Šulc dodal, že kraj je připraven znovu podat podnět k antimonopolnímu úřadu. Ten už dříve konstatoval, že DPÚK zneužil dominantního postavení, když spoje nevypravil a oznámil to pouhých pět dnů před přerušením provozu, řekl Šulc.
„Tentokrát dopravce ještě vystupňoval svůj nátlak tak, že přerušení dopravy oznámil pouhých devět hodin předem,“ dodal.
Od 9. září budou na linkách DPÚK jezdit autobusy sesterské firmy ČSAD Česká Lípa. Firma, která má s DPÚK stejného majitele, od DPÚK převzala většinu jeho řidičů.
Gandalovič: DPÚK zneužíval svého postavení
Ostrou kritiku si vedení dopravního podniku vyslechlo z úst nového ministra pro místní rozvoj Petra Gandaloviče.
„Dlouhodobě byla velmi obtížná komunikace s Dopravním podnikem Ústeckého kraje, který zneužíval svého dominantního postavení. V podstatě se dá říct monopolního,“ nebral si ministr servítky.
Gandalovič se opřel i o vyjádření antimonopolního úřadu. Navíc hájil kroky hejtmana. „Hejtman prostě byl ten, kdo řekl - ne, takhle to dál nejde. Místo toho, aby byla na druhé straně ochota k jednání, tak spíš ten podnik prostě přistoupil k tomu, že nás začal vydírat, a pak si vzal za rukojmí samotné občany.“