Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu


Každý čtvrtý autobus je už na plyn, stát pro ně chystá další dotace

  5:01aktualizováno  5:01
Velké dotace a levný provoz díky prakticky nulové spotřební dani výrazně pomohly prodejům autobusům na stlačení zemní plyn (CNG). Stát je chce dotovat i letos.

Dopravní podnik Jihlava řeší petici podniků, které chtějí, aby i k nim zajížděly autobusy. | foto: Anna Vavríková, MAFRA

Podle údajů Českého plynárenského svazu stoupl podíl autobusů na CNG na 26 % ze všech nově registrovaných autobusů u nás. Meziročně se jejich počet více než zdvojnásobil.

Tuzemští dopravci si loni koupili celkem 355 CNG autobusů, prodeje nových autobusů stouply na rekordní počet 1 350 vozů. Nejvíce autobusů na plyn přibývá v městské dopravě. Celkové registrace nových autobusů na plyn stouply meziročně trojnásobně.

Plynaři sami připouštějí, že za boomem autobusů na plyn jsou především dotace, současně však upozorňují, že řada dopravců si objednává autobusy na CNG i bez podpory. „I bez dotací se jim autobusy na CNG vyplatí a navíc šetří životní prostředí,“ říká Jiří Šimek, místopředseda rady Českého plynárenského svazu. Autobus na CNG je sice dražší než na naftu, ale současně je jeho provoz levnější: zemní plyn nemá na rozdíl od nafty téměř žádnou spotřební daň. Sazba je v desítkách haléřů, za naftu se platí přes deset korun.

Komerční linky příspěvek nezískají

Evropské peníze na nákup plynových autobusů šly zatím z rozpočtu Státního fondu životního prostředí, který podporoval nákup těchto vozidel ve vybraných oblastech s nejhorším ovzduším. Letos začne peníze rozdělovat ministerstvo pro místní rozvoj v Integrovaném regionálním operačním programu.

Fotogalerie

Na nákupu nízkoemisních a bezemisních vozidel, kam spadají hlavně plynové autobusy, má připraveno 1,3 miliardy korun. O dotace budou plynové autobusy soupeřit i s tramvajemi nebo trolejbusy.

Dotace může dosáhnout až 90 % nákladů. Dosáhnou na ni ale jen městy vlastněné dopravní podniky nebo dopravci, kteří provozují autobusovou dopravu v závazku veřejné služby. Komerční linky příspěvek nezískají.

První roky provozu panovaly mezi cestujícími obavy o bezpečnost, ty jsou ale naprosto zbytečné. Roky provozu nepřinesly žádné nehody, které by souvisely s tím, že autobusy jezdí na plyn.

Autobusy na zemní plyn mají například silnější tlakové nádoby vyráběné z kompozitů, zápalná teplota je vyšší než u nafty či benzinu. Navíc jsou nádoby vybaveny bezpečnostními ventily s pojistkami, které se například automaticky uzavírají při havárii vozu.

Autor:




Hlavní zprávy

Další z rubriky

Stevardka Českých drah
Vlakušky se Českým drahám prodraží, budou stát o polovinu více

České dráhy zaplatí v příštích letech o padesát procent více za služby vlakového doprovodu ve vybraných dálkových vlacích. Vlakušky, jak se externímu personálu...  celý článek

Kromě jízdních vlastností a technologií, které by se mohly prověřovat u nás,...
BMW investuje v Česku miliardy do testovací centra pro samořiditelná auta

Česko má velkou šanci stát se v budoucnu jedním z velkých center vývoje i výroby elektromobilů či samořiditelných aut. Do tuzemska už míří velké investice do...  celý článek

Benzinová stanice Tank Ono na archivním snímku z roku 2009.
Tank Ono dál roste, kvůli expanzi firma loni spadla do ztráty

Síť levných čerpacích stanic Tank Ono loni prodala sice rekordní množství pohonných hmot, ale její tržby klesly a firma prodělala. V expanzi ale dál pokračuje,...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.