Dopravce BusLine.

Dopravce BusLine. | foto: Policie ČR

Ve třetím největším autobusovém dopravci BusLine hrozí stávka

  • 30
Zaměstnanci největšího dopravce v Libereckém kraji firmy BusLine vstoupili do stávkové pohotovosti. BusLine vozí cestující na většině autobusových linek v regionu. Řidičům společnosti došla trpělivost se snižováním platů a rušením sociálních výhod a zahájili proto přípravy na stávku.

BusLine je třetím největším autobusovým dopravcem v zemi. Případná stávka může omezit i cestování především v Libereckém a Královéhradeckém kraji.

Do stávkové pohotovosti vstoupila odborová organizace v jablonecké pobočce společnosti BusLine, která podle jejího předsedy Jiřího Kuchyňky sdružuje zhruba 80 % všech řidičů. "Jsme připraveni jít do stávky. Došla nám už trpělivost s takovým přístupem vedení, se kterým se setkáváme," řekl Kuchyňka.

Podle mluvčí BusLine Nikoly Bradíkové je to protest jen části řidičů a firma prý oficiálně o stávkové pohotovosti neví. Přesto současně uvedla, že vedení s odboráři intenzivně jedná.

Mzda klesla o deset korun na hodinu

Impulzem pro vstup do stávkové pohotovosti byla výplata za leden, kdy řada zaměstnanců zjistila, že na výplatní pásce bez varování ubyl týden dovolené a hodinová mzda klesla o deset korun. Namísto 72 na 61,70 koruny za hodinu. V praxi to znamená, že si řidič autobusu u BusLine vydělá mezi 15 až 20 tisíci korunami hrubého, celorepublikový průměr je o tři tisíce vyšší.

Podle Kuchyňky tak nízká mzda neodpovídá náročnosti práce i odpovědnosti. "Zjistili jsme, že ke snížení o desetikorunu došlo jen u členů odborové organizace, ostatním zůstal plat stejný," řekl Kuchyňka.

Zákoník práce takovou diskriminaci neumožňuje, odboráři se kvůli tomu obrátili na oblastní inspektorát práce. BusLine to odmítá. "Hodinová mzda je na všech střediscích stejná. Mohou existovat rozdíly, a to s přihlédnutím k hospodářskému výsledku daného střediska a výkonnosti práce," dodala Bradíková.

Podle Bradíkové dosáhl průměrný plat řidiče loni 22 600 korun, což je víc než u konkurence. Potvrdila však, že loni poprvé v historii mzda klesla. "V současnosti bohužel není prostor pro zvyšování mezd, protože v posledních pěti letech nedošlo k nárůstu dopravního výkonu, ale naopak se všechny vstupy zvýšily," uvedla Bradíková.

Vedení firmy se s odboráři dostalo do sporu už při vyjednávání o kolektivní smlouvě na letošní rok, která dosud není podepsaná. Firma navrhla například odebrání jednoho týdne dovolené navíc na zákonné čtyři týdny, nově chce rozlišovat výplatu řidičů i podle toho, jak dlouho už řidiči jezdí. "Nevidíme k tomu důvod," dodal Kuchyňka.

Odboráři si navíc stěžují i na zavádění nesmyslných a nepodložených norem spotřeby nafty podle neprůhledných vzorců a zpětně stanovených pravidel, na základě kterých je pak řidičům strhávána pohyblivá složka platu.

Firma zřejmě ztratí Liberecký kraj

BusLine působí především v Libereckém a Královéhradeckém kraji, někdejší ČSAD Semily ale v poslední době silně expandovalo i do jiných krajů, například Ústeckého nebo Jihomoravského. V některých soutěžích konkurence tvrdila, že firma musela jít pod náklady, BusLine to však odmítl. Firmě teď hrozí, že přijde o největší část svého byznysu. Liberecký kraj vypsal soutěž na novou desetiletou smlouvu pro provozování dotované autobusové dopravy, podle informací MF DNES však v tendru nabídla horší podmínky než konkurence.

Podle výroční zprávy za rok 2012 měl BusLine 480 autobusů, firma je tak po Arrivě a Icomu třetím největším autobusovým dopravcem v Česku. Vlastníci firmy jsou nejasní, v minulosti sídlili například v Karibiku, podle posledních údajů v obchodním rejstříku na Kypru. Na konci roku se firma spojila s BusLine real.