Leoš Novotný, spolumajitel železničního dopravce Leo Express.

Leoš Novotný, spolumajitel železničního dopravce Leo Express. | foto: Radek Kalhous, MAFRA

Zrušte část vlaků a nahraďte je autobusy, navrhuje Leo Express

  • 595
Miliardu korun za 15 let. Tolik by mohl podle majitele soukromého železničního dopravce Leo Express Leoše Novotného ušetřit Jihočeský kraj, kdyby v soutěži na provoz vlaků na pošumavských lokálkách upřednostnil namísto vlaků na některých tratích autobusy.

Novotný je tak dalším podnikatelem, který otevírá v Česku silně citlivé téma: rušení nedostatečně vytížených vlaků a jejich náhradu autobusy.

Dopravce podal Jihočeskému kraji v soutěži na provoz regionálních vlaků nezvyklou nabídku: namísto požadovaných vlaků na všech tratích nabídla vlaky jen na hlavní trati z Českých Budějovic do Volar, na ostatních nabídla vlastní autobusy (více čtěte zde). „Vím, že to je kontroverzní návrh, ale je třeba bořit dogmata, která v této oblasti panují. Vlaky nemusí jezdit všude,“ dodal Novotný. 

Vychází především z malého vytížení některých vlaků, podle něj v průměru vozí kolem dvanácti lidí. Zatím kraj platí za kilometr vlaků více než stokorunu, ceny autobusu bývají i čtvrtinové. Je to i díky tomu, že nemusí platit poplatky za použití kolejí.

V kombinaci s vlakem na hlavní trati tak Leo Express nabídl 64 korun za každý ujetý kilometru autobusu či vlaku v celé zakázce. „Čtyři nové vlaky a deset autobusů obslouží oblast v požadovaném rozsahu, efektivněji a s významnou úsporou pro kraj,“ řekl Novotný. Za 15 let podle něj může kraj takto ušetřit miliardu korun. 

Rušení nevytížených vlaků je citlivé téma dlouhodobě. Když ho otevřel v roce 2009 jako ministr dopravy úřednické vlády Gustav Slamečka, schytal za to velkou kritiku (více zde: Taxi by někde bylo levnější než vlak, připustil Slamečka).

 „Nemám pocit, že by v myšlení komunálních politiků nastal posun. Stále nechtějí být těmi, kteří obci zruší vlak. I když by za stejnou cenu mohli zlepšit dopravní obslužnost,“ říká Martin Kvizda z Masarykovy univerzity, který se ekonomikou železniční dopravy dlouhodobě zabývá. 

Na Šumavě lokálky podporují cestovní ruch

Podle železničního odborníka Jana Hrušky jsou však takové myšlenky na zrušení vlaků nebezpečné. „Jsou tratě, kde vlaky nemají opravdu smysl. V případě šumavských lokálek se ale zapomíná na silnou roli pro cestovní ruch, vedou oblastmi, kde ani není silnice,“ dodal Hruška. 

Podle Novotného ovlivňuje kraje při objednávání především lobby zaběhnutých dopravců, pro které je autobus sprosté slovo. „Je veřejným tajemstvím, že České dráhy mají autobusovou koncepci deset let v šuplíku, ale pořád nejsou schopny vystoupit z historické tradice,“ říká Emanuel Šíp, předseda Dopravní sekce Hospodářské komory. Podle něj se stačí inspirovat řadou jiných evropských zemí, kde část regionálních vlaků nahradily autobusy a železnice slouží hlavně k přepravě lidí na páteřních tratích.