Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu


D8 jako důkaz opomíjené železnice: autobusy budou rychlejší než vlaky

  11:05aktualizováno  11:05
Berlín je po Mnichově a Norimberku dalším velkým německým městem, kam bude z Prahy rychlejší dojet autobusem než vlakem. Otevření nového úseku dálnice D8 totiž autobusům zkrátí cestu podle prvních odhadů o 15 až 30 minut.

Hlavní nádraží v Berlíně. | foto: Deutsche Bahn

Vlaky budou jezdit dál stejnou rychlostí, kratšího času by se mohly dočkat až v příštích letech po dokončení modernizace úseku Drážďany - Berlín. V Česku je zrychlení možné jen vysokorychlostní železnicí, o které stát ale umí stále jen mluvit.

Autobusy dosud ztrácely čas jednak pomalejší jízdou přes České středohoří mimo dálnici a také zajížděním do centra Drážďan. Dostavbou chybějící části dálnice D8 však část ztráty vymažou a v Berlíně budou rychleji než vlak.

„Předpokládáme zrychlení svých spojů Praha - Drážďany - Berlín až v rozsahu 20 - 30 minut,“ řekl mluvčí RegioJetu Aleš Ondrůj. RegioJet bude po sobotním otevření dálnice D8 do konce roku provoz vyhodnocovat a pokud se potvrdí provozní předpoklady o možnosti zkrácení jízdní doby, přistoupí na začátku příštího roku k úpravě jízdního řádu.

Podobně mluví i FlixBus. „Očekáváme, že se dopravní situace otevřením dálnice D8 výrazně zlepší, především přes zimu. Očekáváme, že můžeme být rychlejší o patnáct minut než dosud,“ potvrdila mluvčí Nina Göbbelsová. Také FlixBus zatím jízdní řád nezmění, počká na vyhodnocení dat z provozu za delší dobu. Ani společnost Eurolines zatím změnu jízdního řádu neplánuje, chce dál zastavovat i v Ústí nad Labem.

Po zprovoznění celého úseku D8 se zkrátila cesta i do Ústí nad Labem:

Autobus bývá rychlejší jen někdy

Běžná doba jízdy autobusů mezi Prahou a berlínským nádražím Südkreuz se zastávkou v Drážďanech je podle jízdního řádu dosud 4 hodiny a 30 minut, dalších 15 minut trvá cesta na centrální autobusové nádraží v Berlíně.

Vlak měl zatím náskok: na nádraží Südkreuz je za 4 hodiny a 22 minut. Na hlavním berlínském nádraží je vlak za 4 hodiny a 29 minut. Pokud se tak porovnají jízdy z centra do centra, měl vlak dosud 16 minut náskok.

Autobus byl do soboty rychlejší než vlak pouze u několika spojení společnosti Flixbus, která kromě obvyklé zastávky v Drážďanech nabízí i přímou linku bez zastávky v Sasku. Na nádraží Südkreuz v Berlíně je čtyři hodiny po odjezdu z Prahy. Eurolines je z Prahy na centrálním autobusovém nádraží za 4 hodiny a 35 minut. Zkrácením jízdní doby o dvacet minut by se většina autobusů mohla dostat do centra Berlína i se zastávkou v Drážďanech za 4 hodiny a 25 minut.

Klikacení podél Labe

Už dnes vlak prohrává rychlostí na trase z Prahy do Drážďan. Železnice se klikatí z velké části podél Labe a cesta mu trvá 2 hodiny a 15 minut. Jízdní řády autobusů počítají s dobou jízdy 1 hodina a 50 minut (Eurolines se zastávkou v Ústí nad Labem) až po 2 hodiny 10 minut (RegioJet). Všichni autobusoví dopravci staví u hlavního nádraží v Drážďanech.

Fotogalerie

Zatímco pro vlak mluví většinou větší pohodlí, autobusoví dopravci nabízejí podstatně častější frekvenci spojů a bývají většinou také levnější. Rozdíly se ale kvůli silné konkurenci za poslední dobu výrazně zmenšily.

Berlín je dalším velkým německým městem, kam je z Česka rychlejší spojení po silnici. Deutsche Bahn například nabízí cestujícím spojení do Prahy autobusy namísto vlaků z Mnichova nebo Norimberka. Spojení vlakem nedohnalo silnici ani po miliardových investicích do tratě mezi Prahou a Plzní.

Stát dlouho mluví o vysokorychlostní trati z Prahy do Drážďan, která by vedla tunelem pod Krušnými horami. Zatím posledním pokusem o její stavbu je soutěž na studii proveditelnosti pro tuto trasu. Tu zatím u antimonopolního úřadu napadá společnost Sudop Praha. Nejnižší cenu nabídlo sdružení Cedop a francouzský stavitel rychlotratí pro TGV Egis Rail.

Autor:




Hlavní zprávy

Další z rubriky

Airbus A321neo v barvách Wizz Air. Právě objednávka od maďarského dopravce...
Wizz Air couvá od minizavazadel, na palubu vezme zdarma i běžný kufr

Největší středoevropská letecká společnost Wizz Air ustupuje od své politiky zpoplatnění běžných příručních zavazadel na palubě.   celý článek

Lokomotiva EffiShunter
České dráhy nakoupí nové lokomotivy za čtvrt miliardy, dodá je CZ Loko

Dvanáct nových posunovacích lokomotiv koupí České dráhy. Za 238,9 milionu korun je dopravci dodá společnost CZ Loko. Vyplývá to z údajů ve věstníku veřejných...  celý článek

Billboardy u dálnice D1 v Praze. Ilustrační foto
Billboardy od dálnic v září zmizí, provozovatelé se ale chtějí soudit

Od září zmizí od dálnic a silnic I. třídy na 3 tisíce billboardů. Jejich provozovatelé budou zákaz respektovat, někteří se ale chtějí s Českem soudit o ušlý...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.