Hlavní nádraží v Berlíně

Hlavní nádraží v Berlíně | foto: Deutsche Bahn

D8 jako důkaz opomíjené železnice: autobusy budou rychlejší než vlaky

  • 240
Berlín je po Mnichově a Norimberku dalším velkým německým městem, kam bude z Prahy rychlejší dojet autobusem než vlakem. Otevření nového úseku dálnice D8 totiž autobusům zkrátí cestu podle prvních odhadů o 15 až 30 minut.

Vlaky budou jezdit dál stejnou rychlostí, kratšího času by se mohly dočkat až v příštích letech po dokončení modernizace úseku Drážďany - Berlín. V Česku je zrychlení možné jen vysokorychlostní železnicí, o které stát ale umí stále jen mluvit.

Autobusy dosud ztrácely čas jednak pomalejší jízdou přes České středohoří mimo dálnici a také zajížděním do centra Drážďan. Dostavbou chybějící části dálnice D8 však část ztráty vymažou a v Berlíně budou rychleji než vlak.

„Předpokládáme zrychlení svých spojů Praha - Drážďany - Berlín až v rozsahu 20 - 30 minut,“ řekl mluvčí RegioJetu Aleš Ondrůj. RegioJet bude po sobotním otevření dálnice D8 do konce roku provoz vyhodnocovat a pokud se potvrdí provozní předpoklady o možnosti zkrácení jízdní doby, přistoupí na začátku příštího roku k úpravě jízdního řádu.

Podobně mluví i FlixBus. „Očekáváme, že se dopravní situace otevřením dálnice D8 výrazně zlepší, především přes zimu. Očekáváme, že můžeme být rychlejší o patnáct minut než dosud,“ potvrdila mluvčí Nina Göbbelsová. Také FlixBus zatím jízdní řád nezmění, počká na vyhodnocení dat z provozu za delší dobu. Ani společnost Eurolines zatím změnu jízdního řádu neplánuje, chce dál zastavovat i v Ústí nad Labem.

Po zprovoznění celého úseku D8 se zkrátila cesta i do Ústí nad Labem:

Autobus bývá rychlejší jen někdy

Běžná doba jízdy autobusů mezi Prahou a berlínským nádražím Südkreuz se zastávkou v Drážďanech je podle jízdního řádu dosud 4 hodiny a 30 minut, dalších 15 minut trvá cesta na centrální autobusové nádraží v Berlíně.

Vlak měl zatím náskok: na nádraží Südkreuz je za 4 hodiny a 22 minut. Na hlavním berlínském nádraží je vlak za 4 hodiny a 29 minut. Pokud se tak porovnají jízdy z centra do centra, měl vlak dosud 16 minut náskok.

Autobus byl do soboty rychlejší než vlak pouze u několika spojení společnosti Flixbus, která kromě obvyklé zastávky v Drážďanech nabízí i přímou linku bez zastávky v Sasku. Na nádraží Südkreuz v Berlíně je čtyři hodiny po odjezdu z Prahy. Eurolines je z Prahy na centrálním autobusovém nádraží za 4 hodiny a 35 minut. Zkrácením jízdní doby o dvacet minut by se většina autobusů mohla dostat do centra Berlína i se zastávkou v Drážďanech za 4 hodiny a 25 minut.

Klikacení podél Labe

Už dnes vlak prohrává rychlostí na trase z Prahy do Drážďan. Železnice se klikatí z velké části podél Labe a cesta mu trvá 2 hodiny a 15 minut. Jízdní řády autobusů počítají s dobou jízdy 1 hodina a 50 minut (Eurolines se zastávkou v Ústí nad Labem) až po 2 hodiny 10 minut (RegioJet). Všichni autobusoví dopravci staví u hlavního nádraží v Drážďanech.

Zatímco pro vlak mluví většinou větší pohodlí, autobusoví dopravci nabízejí podstatně častější frekvenci spojů a bývají většinou také levnější. Rozdíly se ale kvůli silné konkurenci za poslední dobu výrazně zmenšily.

Berlín je dalším velkým německým městem, kam je z Česka rychlejší spojení po silnici. Deutsche Bahn například nabízí cestujícím spojení do Prahy autobusy namísto vlaků z Mnichova nebo Norimberka. Spojení vlakem nedohnalo silnici ani po miliardových investicích do tratě mezi Prahou a Plzní.

Stát dlouho mluví o vysokorychlostní trati z Prahy do Drážďan, která by vedla tunelem pod Krušnými horami. Zatím posledním pokusem o její stavbu je soutěž na studii proveditelnosti pro tuto trasu. Tu zatím u antimonopolního úřadu napadá společnost Sudop Praha. Nejnižší cenu nabídlo sdružení Cedop a francouzský stavitel rychlotratí pro TGV Egis Rail.