Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Autobusy trhají rekordy, boj mezi výrobci se stupňuje

  9:28aktualizováno  9:28
Jsou sice ve stínu výroby osobních aut, ale v evropském měřítku jsou české autobusy minimálně stejně úspěšné jako vozy z trojice zdejších automobilek. A podobně jako se nemohou vystát Škoda a Hyundai, i u autobusů jsou dva velcí výrobci, kteří jen těžko najdou společnou řeč.

V poslední době roste napětí mezi českými výrobci autobusů například kvůli miliardové zakázce pro Prahu. | foto: DPP, Zdeněk LiškaMetro.cz

Iveco Czech Republic a SOR Libchavy za sebou mají rekordní rok, a to jak počtem vyrobených autobusů, tak i hospodářskými výsledky. Letos však výroba autobusů začíná stagnovat. Především kvůli velkému poklesu SOR za první čtvrtletí. SOR nicméně nevidí padesátiprocentní pokles za první tři měsíce jako zásadní.

SOR loni rostl vysokým tempem: za 751 prodaných autobusů utržil 3,794 miliardy korun, o miliardu více než před rokem. Zisk po zdanění stoupl z 240 milionů korun na 347 milionů korun. SOR patří do skupiny EP Industries Daniela Křetínského.

Jeho největším rivalem na českém trhu je Iveco Czech Republic, někdejší Karosa. Ta je v objemu výroby především díky exportu několikanásobně vyšší, i letos pokračuje v prvním čtvrtletí v mírném růstu. Loni firma dosáhla tržeb 17,14 miliardy korun, což je meziroční nárůst o šestnáct procent. Zisk po zdanění stoupl o třetinu na 1,66 miliardy korun.

Boj o autobusy pro Prahu. Iveco neuspělo v tendru, žalovalo u Zemana

Vztahy obou firem, které jsou od sebe vzdáleny jen necelých pětadvacet kilometrů, jsou napjaté dlouhodobě. Nejen proto, že SOR zakládali dřívější zaměstnanci Karosy. V poslední době roste napětí například kvůli miliardové zakázce pro Prahu. Tu pražský dopravní podnik zrušil poté, co si Iveco stěžovalo na průběh soutěže. Kvůli vlastní chybě v nabídce bylo totiž ze soutěže vyřazeno.

„Naše vztahy k Ivecu bych nazval už od začátku napjatými. A to, co se stalo nyní, bylo neomluvitelné. My jsme se pouze bránili. Nechci to komentovat, každý ať si udělá svůj obrázek,“ řekl jednatel SOR Petr Hájek.

V Česku je na trhu úspěšnější několik let SOR, loni v tuzemsku prodal o třetinu více autobusů než Iveco. To je naopak výrazně úspěšnější na západoevropských trzích, kam SOR téměř nedodává.

Autoři: ,




Hlavní zprávy

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2016 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je součástí koncernu AGROFERT ovládaného Ing. Andrejem Babišem.