Nové autobusy MHD v Chrudimi ze SOR Libchavy | foto: Radek Kalhous, MAFRA

Autobusy z Karosy se dostávají do pozadí, jedničkou jsou ty z Libchav

  • 51
Na náměstí v Chrudimi stálo v pondělí šest nových autobusů, které budou vozit lidi po městě. Ještě před pár lety by byly nejspíš z Karosy, Mercedesu nebo jiných proslulých firem. Výběrové řízení však vyhrála automobilka SOR Libchavy, jejíž autobusy se objevují čím dál častěji. Poráží i bývalou Karosu.

Zatímco první autobus ve Vysokém Mýtě, v dnešním závodě Iveco, byl vyroben už v roce 1928 a město se postupně stalo centrem jejich české výroby, v Libchavách začali s autobusy skutečně od píky teprve před necelými dvaceti lety.

"Pro mě je úžasné, že čtyři chlapi z bývalé vysokomýtské Karosy a čtyři chlapi z traktorové stanice dokázali vybudovat takovou firmu, která dnes vyrobí 540 autobusů ročně, takže si vlastně každý zaměstnanec vyrobí za rok jeden autobus," řekl starosta Chrudimi Petr Řezníček, který se s historií firmy seznámil při nedávné exkurzi.

Co zakladatelé podniku dokázali, je nevídané. V Libchavách až do roku 1990 vyráběli a opravovali pouze traktory, krmné vozy, vybírače siláže a další zemědělskou techniku. Ostatně název SOR je zkratkou pro Sdružení opravárenského rozvoje. Po privatizaci si vydělávali hlavně výrobou maringotek a lešení, první autobus prodali v roce 1994.

Ředitel Veolie Jindřich Poláček
Nové autobusy MHD v Chrudimi ze SOR Libchavy
Nové autobusy MHD v Chrudimi ze SOR Libchavy

SOR Libchavy se orientuje spíše na domácí trh

Dnes jde podnik vlastněný investiční skupinou J&T, mimo jiné majitelem pražské fotbalové Sparty, vytrvale nahoru. Na českém trhu už libchavská firma předstihla Iveco, loni se stala největším dodavatelem autobusů. V tuzemských soutěžích byl SOR úspěšnější - získal kontrakty za 843 milionů, zatímco Iveco za 165 milionů.

Je jasné, že mezi oběma firmami panuje rivalita. "Každý potenciální konkurent je rival a každý je rád, že uspěl," říká Jindřich Poláček, generální ředitel Společnosti Veolia Transport Východní Čechy, která si čím dál častěji vybírá spíše autobusy z Libchav. Do Chrudimi pořídila pět nízkopodlažních městských autobusů v délce 12 metrů a jeden osmapůlmetrový.

"Tyto vozy jsou vybaveny mechanickou nástupní plošinou pro vozíčkáře, splňují nejmodernější emisní normy," dodává.

"Na českém trhu jsme jedničkou, ale je nutné dodat, že pro Iveco je klíčový export do jiných zemí Evropy. Za naším úspěchem není jen umění dobře odhadnout nabídkovou cenu do výběrového řízení, ale mít výrobek, který dopravcům slouží dlouhou dobu, dokáže jezdit za rozumnou spotřebu pohonných hmot, má výborné servisní zázemí a přijatelné náklady na údržbu, servis a techniku. V tom je naše výhoda vůči konkurenci, tedy i vůči Ivecu," řekl obchodní manažer SOR Aleš Lipavský.