Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Bionické ruce a pojízdné pásy. Nahlédněte do pražského skladu léků

  9:53aktualizováno  9:53
Ibalgin, Paralen a vitamin C. To jsou tři položky, které odjíždějí z centrálního skladu léků společnosti Alliance Healthcare v pražských Malešicích nejčastěji. Auta z něj odvážejí tisíce objednávek denně. Aby firma zrychlila distribuci, pořídila si první automatickou linku na léky v Česku.

Linka dokáže zkrátit přípravu objednávky proti manuálnímu zpracování o polovinu. Pracuje na základě čárového kódu, jenž jí řekne, který ze dvou tisíc nejžádanějších produktů, jež má firma uložené v zásobnících, má poslat na pás.

Pracuje rychle, jednu objednávku čítající až třicet různých položek nasype do přepravky za tři až čtyři sekundy. Za hodinu naplní až 1 110 beden, které odjíždějí k zákazníkům. "Kolik krabiček se do přepravky vejde, záleží na objemu. V jedné přepravce může být až sto malých krabiček nebo dvacet velkých," vysvětluje Pavel Petřík, provozní ředitel společnosti Alliance Healthcare (AH), která dodává léky českým nemocnicím a lékárnám.

lekarna online

Linka však dává do přepravek jen ty položky, které si nemocnice či lékárny objednávají nejčastěji. Pokud pacienti potřebují méně frekventovaný lék, doplňuje ho do přepravky člověk. Pomáhá mu v tom takzvaná bionická ruka, která mu ukáže, jaký produkt a v jakém množství v přepravce ještě chybí. Skladník pak najde jednu z 18 tisíc položek, kterou sklad obsahuje, a do bedny ji doplní ručně.

Sklad je přitom rozdělen na několik částí podle druhu objednávaného zboží. V jedné části jsou uskladněny chlazené látky, v druhé psychotropní, v další velkoobjemové položky a v poslední standardní produkty. Linka tak hned na začátku objednávky musí vyhodnotit, odkud kam bude přepravka jezdit tak, aby doba pro vyskladnění celé objednávky byla co nejkratší.  

Chřipky a reklama naruší standardní chod linky

Během roku se poptávka po lécích předepsaných doktorem příliš nemění. Ať už je léto nebo zima, základní léčiva polykají Češi zhruba ve stejném množství. "Sezonnost není u léků zásadní. V srpnu je sice obrat léků nižší, ale není to tak výrazný rozdíl. V průběhu roku bývá u jednotlivých léků rozptyl zhruba deseti procent," říká Jan Rohrbacher, výkonný ředitel distribuční firmy.

Fotogalerie

Výjimku však tvoří léky, které lidé vyhledávají v období chřipek a nachlazení. Firma měsíčně vyskladní v průměru šest milionů položek. Mezi nimi se nejčastěji objevuje Paralen, Ibalgin či různé formy vitaminu C. "U Paralenu se jedná v průměru o 95 tisíc kusů měsíčně, u Ibalginu je to přibližně 65 tisíc kusů. Když však přijde období chřipek, je toto číslo výrazně vyšší," vysvětluje ředitel velkoskladu.

Vedle ročního období poptávkou po lécích hýbe reklama. Ta může být jen na volně prodejné přípravky, léky na předpis totiž v reklamě být nesmí. "Vzpomínám si na koňskou mast. Po odvysílání reklamy vzrostl zájem o prodej tohoto přípravku, který se jinak v masovém měřítku neprodává, několikanásobně," říká Rohrbacher. Když se má kampaň na léky objevit v médiích, firma se na to proto dopředu připravuje a posiluje zásoby propagovaných léků.

Podle odborníka na propagaci je citlivost lidí na reklamu u léků pochopitelná. "Zdraví je to nejcennější, co máme, takže lidé na to, co jim může pomoci, slyší. Reklama je v jejich rozhodování hodně ovlivňuje. Vedle ní na to má vliv ale i doporučení lékaře," říká Michal Winkler, expert na reklamu ze společnosti Publicis Prague, která dělala například kampaň pro Zentivu.

Podle něj na lidi zabírá, když se jim před příchodem chřipkového období připomenou přípravky na nachlazení, vitaminy, ale i bylinné čaje. Podíl lidí, kteří se léčí čistě přírodními prostředky, totiž podle něj vzrůstá.

Chybějící lék doputuje do lékárny do dvou hodin

Alliance Healthcare je jednou ze čtyř větších společností, která po Česku distribuuje léčivé produkty. Zboží nakupuje od zhruba 400 českých i zahraničních dodavatelů a rozváží je do zhruba stovky českých nemocnic a 1 700 lékáren po celém Česku. Vzhledem k tomu, že konkurence mezi distributory roste a lékárny tlačí na co nejrychlejší dodávku zboží, pořídila si firma na vyskladnění léků automat.

Do lékáren po Praze tak nyní doručí zboží do dvou hodin po jejich objednání. Když jsou však například po hromadné nehodě na sále pacienti a jde o život, je doba i kratší. "V případě urgentních závozů, kterým říkám vitálky, jsme schopni vypravit auto s požadovanými přípravky do 35 minut od přijetí objednávky," říká Rohrbacher s tím, že v případě nehod vozí dodávky nejčastěji produkty na srážlivost krve.

Měsíčně takto urgentně vyjíždějí auta ze skladu do nemocnic zhruba osmkrát. Podobně jsou připraveny vyrazit do terénu také během epidemií. 







Hlavní zprávy

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2016 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je součástí koncernu AGROFERT ovládaného Ing. Andrejem Babišem.