Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu


Automobilka Opel potřebuje státní pomoc, hrozí jí krach

  19:08aktualizováno  19:08
První evropské automobilky se kvůli krizi dostaly do existenčních problémů. Německý Opel bude podle agentury Reuters potřebovat od vlády 3,3 miliardy eur (přes 90 miliard Kč), aby přežil následující dva roky. Švédský SAAB minulý týden požádal o ochranu před věřiteli, kterým není schopen platit. Obě patří americkému koncernu General Motors.

Analytici státní pomoci zpochybňují. Ilustrační foto

Podle vyjádření Marka Molinariho, člena představenstva automobilky Opel odpovědného za finance, by státní záruky za úvěry, které firma žádá, neměly přesáhnout 1,8 miliardy eur.

Němečtí ministři však rozhodně nechtějí dát Opelu bianko šek, přestože firma přímo zaměstnává 25 tisíc lidí a dvakrát tolik pracuje u jejích dodavatelů. Politici nejdřív chtějí vidět jasný plán na restrukturalizaci. Agentura Reuters uvádí, že představitelé Opelu jej kabinetu Angely Merkelové předloží během několika dnů.

Analytici účelnost státní pomoci zpochybňují. "Stoupající počet politiků takovouto intervenci odmítá - na jedné straně kvůli nejisté dlouhodobé životaschopnosti Opelu a na druhé straně kvůli nebezpečí nepoctivé konkurenční výhody," uvedla Commerzbank.

"Pokud nyní stát pomůže Opelu, bude muset zítra pomoci BMW, další den Daimleru a všem dodavatelům automobilových součástek," dodal bývalý prezident německého průmyslového svazu BDI Hans-Olaf Henkel.

O ochranu před věřiteli požádal minulý týden švédský SAAB. - více zde

Žádost automobilky už podle Reuters schválil soud, který loni prodělal zhruba tři miliardy švédských korun (téměř osm miliard Kč). Letos čeká podobnou ztrátu.

Obě automobilky patří americkému koncernu General Motors. Ten minulý týden požádal americkou vládu o další pomoc v hodnotě 16,6 miliardy dolarů.

Firma přitom už dřív dostala vládní úvěry za 13,4 miliardy dolarů. GM vládě také předložila restrukturalizační plán, který zahrnuje zrušení 49 tisíc pracovních míst, z toho 26 tisíc mimo Spojené státy.

Automobilový průmysl po celém světě se nyní potýká s poklesem poptávky, protože světová finanční krize vedla ke zpomalení ekonomiky, obtížnějšímu přístupu k úvěrům a poklesu spotřebitelské důvěry a výdajů.

Autoři: ,




Hlavní zprávy

Další z rubriky

Ředitel společnosti Spak Sušice Tomáš Froyda. (16. prosince 2016)
Sušický kečupář Spak nemá dost lidi, některé výrobky škrtne

Zatímco zájem o dresinky klesá, kečupům Spak se daří. Nyní však firma plánuje nabídku zúžit. Důvodem je nedostatek personálu, se kterým se firma potýká.  celý článek

ČEZ
Čistý zisk ČEZ vzrostl o 21 procent na 16,7 miliard korun

Čistý zisk energetické společnosti ČEZ stoupl v pololetí meziročně o 21 procent na 16,7 miliardy korun. K růstu dopomohly mimořádné příjmy z prodejů akcií MOL...  celý článek

Majitel značky Favorit Richard Galovič.
Favorit má nového investora. Získal 70 milionů na vstup do zahraničí

Společnost Favorit Czechoslovakia, která se od roku 2011 snaží oprášit slávu luxusních jízdních kol, získala nového investora. Společnost C2H internetového...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.