Analytici státní pomoci zpochybňují. Ilustrační foto

Analytici státní pomoci zpochybňují. Ilustrační foto

Automobilka Opel potřebuje státní pomoc, hrozí jí krach

  • 40
První evropské automobilky se kvůli krizi dostaly do existenčních problémů. Německý Opel bude podle agentury Reuters potřebovat od vlády 3,3 miliardy eur (přes 90 miliard Kč), aby přežil následující dva roky. Švédský SAAB minulý týden požádal o ochranu před věřiteli, kterým není schopen platit. Obě patří americkému koncernu General Motors.

Podle vyjádření Marka Molinariho, člena představenstva automobilky Opel odpovědného za finance, by státní záruky za úvěry, které firma žádá, neměly přesáhnout 1,8 miliardy eur.

Němečtí ministři však rozhodně nechtějí dát Opelu bianko šek, přestože firma přímo zaměstnává 25 tisíc lidí a dvakrát tolik pracuje u jejích dodavatelů. Politici nejdřív chtějí vidět jasný plán na restrukturalizaci. Agentura Reuters uvádí, že představitelé Opelu jej kabinetu Angely Merkelové předloží během několika dnů.

Analytici účelnost státní pomoci zpochybňují. "Stoupající počet politiků takovouto intervenci odmítá - na jedné straně kvůli nejisté dlouhodobé životaschopnosti Opelu a na druhé straně kvůli nebezpečí nepoctivé konkurenční výhody," uvedla Commerzbank.

"Pokud nyní stát pomůže Opelu, bude muset zítra pomoci BMW, další den Daimleru a všem dodavatelům automobilových součástek," dodal bývalý prezident německého průmyslového svazu BDI Hans-Olaf Henkel.

O ochranu před věřiteli požádal minulý týden švédský SAAB. - více zde

Žádost automobilky už podle Reuters schválil soud, který loni prodělal zhruba tři miliardy švédských korun (téměř osm miliard Kč). Letos čeká podobnou ztrátu.

Obě automobilky patří americkému koncernu General Motors. Ten minulý týden požádal americkou vládu o další pomoc v hodnotě 16,6 miliardy dolarů.

Firma přitom už dřív dostala vládní úvěry za 13,4 miliardy dolarů. GM vládě také předložila restrukturalizační plán, který zahrnuje zrušení 49 tisíc pracovních míst, z toho 26 tisíc mimo Spojené státy.

Automobilový průmysl po celém světě se nyní potýká s poklesem poptávky, protože světová finanční krize vedla ke zpomalení ekonomiky, obtížnějšímu přístupu k úvěrům a poklesu spotřebitelské důvěry a výdajů.

,