"Proděláváme peníze a musíme s tím něco dělat," prohlásil Reilly včera na tiskové konferenci v Bruselu. Belgii si nevybral náhodou – Opel tam v červenci uzavře továrnu v Antverpách, kterou GM otevřel už v roce 1925, nyní zaměstnává 2 600 lidí a pro firmu vyrábí klíčový model Astra. Jenže výroba tam klesá už poslední tři roky – loni opustilo brány závodu 89 tisíc aut, což je o třetinu méně než v roce 2008.
Kancléřku Merkelovou, která se celý loňský rok snažila zabránit propouštění v německých závodech Opelu, tak po včerejšku může těšit alespoň to, že firma už žádnou další továrnu v Evropě zavírat nebude. Přesto GM omezí v německých závodech v lednu a únoru výrobu, což zhruba 12 tisíc zaměstnanců pocítí na svých výplatních páskách.
Zimní odstávka
Včerejší rozhodnutí o propouštění je prvním rozhodným krokem kolem Opelu, který GM udělal od loňského listopadu. Tehdy vycouval z předběžné dohody o prodeji většinového podílu v Opelu, který mělo získat konsorcium vedené kanadským výrobcem autosoučástek Magna a ruskou bankou Sberbank.
Stejného zájemce podporovala i německá vláda, která byla ochotna poskytnout novému majiteli finanční pomoc. Ovšem pouze za podmínek, že se úsporná opatření ve ztrátovém Opelu nedotknou jeho německých továren.
GM se však nevzdává naděje na získání finanční podpory od evropských vlád. V plánu má získat 2,7 miliardy eur (70 miliard korun) na restrukturalizaci automobilky. Opel chce snížit výrobu v Evropě o pětinu, což se může dotknout všech zbývajících továren v Německu, Španělsku, Rakousku, Polsku a Velké Británii.