Automobilky čeká velmi obtížný rok

  • 5
Praha - Největší světové výrobce automobilů čeká v nejbližších měsících pokles poptávky. Po několika letech růstu začal tento sektor od začátku letošního roku zpomalovat. A po teroristických útocích na USA se jeho problémy ještě vyhrotily. Automobilky už jedna za druhou oznamují plány na omezení produkce, se kterou přijde i propouštění. Američtí a evropští výrobci plánují jen v nejbližších třech měsících snížit výrobu celkově až o 700 tisíc vozů. S odvoláním na interní studie automobilek a předpovědi analytiků to uvedl britský deník Financial Times. O práci by tak podle stejných zdrojů mohlo přijít až 80 tisíc lidí.

V Evropě se výrobci včetně Renaultu, Volkswagenu a Fiatu rozhodli snížit produkci o 60 tisíc aut. "Velká trojka" v USA - tedy General Motors, Ford a DaimlerChrysler - se rozhodla pro omezení výroby o téměř 200 tisíc vozidel. Z toho jen Ford o 120 tisíc automobilů.

"Není pochyb o tom, že v posledních třech až čtyřech týdnech prodej aut v Evropě opravdu klesl," potvrdil internetovému zpravodajství AutomotiveNewsEurope čestný šéf italské automobilky Fiat Giovanni Agnelli.

V Americe se naopak výrobcům zatím daří s očekávaným poklesem spotřebitelské poptávky bojovat. "Je poměrně pravděpodobné, že říjen bude nejlepším měsícem v letošním roce," uvedl na základě čísel z prvních deseti říjnových dnů anaylytik prodeje společnosti Ford George Pipas. Podle odborníků je překvapivý nárůst prodaných vozů na americkém trhu způsoben jednoznačně agresivní politikou výrobců.

Slevy nejsou zadarmo
Nejprve největší světová automobilka General Motors a potom i její konkurenti na americkém trhu totiž začali pro nalákání zákazníků nabízet speciální programy, které při koupi nového auta na tříleté splátky nenavyšují původní cenu automobilu.
Že za nárůstem prodeje stojí opravdu nulové navýšení splátek, svědčí i případ DaimlerChrysler, který k tomuto kroku přistoupil jako jeden z posledních a jeho prodej proto v září zaznamenal pokles.

Programy na podporu prodeje jsou ale velmi nákladné a je otázkou, jak dlouho je budou výrobci moci nabízet. V září ušetřil americký zákazník díky nulovému navýšení  na jeden vůz v průměru přes dva tisíce dolarů. Náklady výrobců jsou ale vyšší. Ford například minulý týden přiznal, že nové programy zvyšují jeho marketingové náklady na přibližně 17 procent z tržeb.

Kulhánek: České poměry se změnily
Podle šéfa mladoboleslavské automobilky Škoda Auto Vratislava Kulhánka se útoky projevily i na českém trhu. V druhé polovině září prudce klesl prodej. "I z hlediska automobilového trhu byla doba před 11. zářím a po něm. Lidé začínají uvažovat úplně jiným směrem. Když se podívám kolik jsme prodávali do do útoků a po nich, jsou to neuvěřitelné rozdíly," uvedl Kulhánek.

Škoda nyní omezila přesčasy a práce o sobotách, koncem srpna odešlo dva tisíce dočasně najatých zaměstnanců. Prodej aut po světě totiž klesal i před útoky, což souvisí s propadem poptávky v západní Evropě, v Polsku nebo v Turecku.
Ale další propouštění ani žádná jiná zvláštní úsporná opatření se už podle Kulhánka nechystají, byť odhady prodeje na letošní rok jsou velmi opatrné.