Statistiky ale plně nedokreslují nepříliš nadějnou situaci automobilek: srovnávají letošní leden s loňským, kdy se registrace propadly meziročně o více než čtvrtinu. Pokud porovnáme lednové prodeje s rokem 2008, jsou nižší o 17,3 %.
Podle dnes zveřejněných čísel Asociace evropských výrobců automobilů (ACEA) jsou za vyššími prodeji stále dozvuky šrotovného v některých evropských zemích.
Z klíčových a největších evropských trhů hlásí zlepšení prakticky všechny země s výjimkou Německa. Tady prodeje klesly o více než čtyři procenta.
Většina západoevropských automobilek roste, pobaltské klesají
Pád registrací po podzimním konci šrotovného tu ale stále není tak prudký, jak řada analytiků očekávala. Prodeje aut ve Francii, Španělsku, Itálii nebo Velké Británii rostly v lednu v meziročním srovnání dvouciferně. Největší růst zaznamenali v Portugalsku: o 62 procent.
Automobilkám se nedaří naopak na řadě východních trhů: v pobaltských zemích klesají prodeje stále o více než čtyřicet procent, v Rumunsku dokonce o osmdesát.
V lednu se zastavil čtyři měsíce trvající propad prodejů nových vozů v absolutních číslech, lidé si v Evropě v lednu koupili 1,059 milionu aut.
Posilují dražší značky
Dozvuky šrotovného ukazují i statistiky prodejů podle jednotlivých značek. Vítěz evropského šrotovného, rumunská Dacia, má sice meziroční růst v lednu více než třetinový, v lednu ale už prodala o tři tisíce aut méně než v prosinci.
Podobné je to i u Škody Auto: ta má sice v lednu meziroční růst o více než pětinu, v porovnání s prosincem ale už prodeje klesly o zhruba tři tisíce aut. Škoda už proto začala omezovat výrobu.
Prodeje naopak začínají táhnout dražší značky nebo větší vozy: Audi v lednu prodalo v Evropě o 4 tisíce aut více než v prosinci, růst má i Lexus nebo Lancia.
Agónie Saabu se projevila i na jeho lednových prodejích. V lednu si švédský vůz koupilo jen 796 lidí, třikrát méně než rok předtím.