Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Automobilky láká Írán. Země, kde se po desetiletí vyrábí stejná auta

  14:00aktualizováno  14:00
Dohoda o konci ekonomických sankcí a postupné utlumení jaderného programu v Íránu vzbudila velká očekávání u evropských automobilek. Otevírá se jim šance uspět na trhu s více než 77 miliony obyvatel.

Výrobní linka íránské automobilky Khodro v Tehránu. | foto: Profimedia.cz

Na světové mapě automobilového průmyslu je Írán skutečně exotickou zemí, která však zažívá velký růst. S trochou nadsázky se zde prodávají auta nepodléhající módním vlivům. Nejprodávanější značkou byly až do letošního roku v Íránu vyráběné vozy Saipa Pride a Peugeot 405. Jde o modely, které se jen nepatrně liší od vozů Kia Pride z roku 1986 a Peugeot 405 z roku 1986.

Letos však došlo ke změně: nejprodávanějším modelem se stala Saipa Tiba. „Je to jako zemětřesení o síle devíti stupňů Richterovy škály,“ píše o změně v žebříčku server Best Selling Cars, který mapuje prodeje aut na všech světových trzích. 

Fotogalerie

Íránci zatím kupují prakticky jen auta vyrobená v jejich zemi. Tamní automobilový průmysl je však rozvinutý: největšími výrobci jsou Saipa a Iran Khodro. Loňská produkce přesáhla milion vozů, po ropném průmyslu mají automobilky druhý největší podíl na tvorbě hrubého domácího produktu.

Nejblíže k Íránu mají francouzské automobilky. Automobilka PSA už dříve společně s General Motors vyráběla desítky let ve společném podniku s Íránci své vozy, spolupráci ale omezily ekonomické sankce. 

Analytici očekávají největší zájem zejména ze strany francouzských a německých automobilek. Už dnes je Írán největším výrobcem aut v oblasti, podle Vikase Sehgala, šéfa automobilové divize v investiční bance Rotschild může produkce stoupnout během desetiletí až čtyřnásobně. „Z Íránu se může stát průmyslové centrum regionu,“ řekl Sehgal Financial Times.

Náhrada za propad v Rusku?

Dohoda o konci ekonomických sankcí přichází pro automobilky v dobrou chvílí: musí řešit, co s padajícími prodeji na dříve velmi úspěšných trzích. Po padající Brazílii a Rusku se letos nedaří ani prodejům aut v Číně. Írán je pro automobilky dosud bílým místem na mapě a velkou příležitostí. 

PSA už na jaře oznámila dohodu o návratu do Íránu a partnerství s firmou Iran Khodro, navíc začala prodávat v zemi svoji luxusní značku DS. Írán může také hodně zajímat Renault, který tam zatím prodává model Logan pod názvem Tondar. Zejména jím vlastněná Dacie slaví velké úspěchy na podobných trzích, jako je Írán, především na severu Afriky.

Tam se začíná čím dál více dařit i Škodě Auto. „Vítáme uzavření dohody, která by měla vést ke zrušení ekonomických sankcí vůči Íránu. Írán patří mezi perspektivní trhy, proto aktuální vývoj situace bedlivě sledujeme,“ řekl Tomáš Kubík z tiskového oddělení Škody Auto. 

Evropské automobilky čeká ale tvrdý souboj s čínskými automobilkami, které konkurují hlavně cenou. Navíc se jim už během sankcí podařilo do Íránu dostat. Pro čínské automobilky byl loni Írán největším exportním cílem: vyvezli do něj 114 tisíc automobilů.

Autor:






Hlavní zprávy

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2016 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je součástí koncernu AGROFERT ovládaného Ing. Andrejem Babišem.