"Automobilový průmysl po celém světě vykazuje známky oživení. Recese možná skončí dříve, než jsme čekali," říká šéf Sdružení automobilového průmyslu Martin Jahn.
Značné zlepšení cítí i dodavatelé automobilek, kteří jako první většinou pocítí případné výkyvy v odbytu nových aut. "Blížíme se číslům, která jsme měli před krizí," říká generální ředitel výrobce světel Hella Mohelnice Oldřich Svoboda.
Například Škoda Auto začala už díky zájmu o nová auta přidávat směny a pravděpodobně zkrátí v části závodu i celozávodní dovolenou. Firmy už začaly znovu nabírat lidi. Jen za loňský rok přitom muselo automobilový průmysl opustit dvanáct tisíc lidí, teď je automobilky postupně nabírají zpět.
"Propustili jsme 500 lidí, 300 lidí jsme už nabrali. Teď jedeme na téměř plné obrátky," říká šéf Brano Group Pavel Juříček. Podle něj však firma musela nabrat hlavně nové zaměstnance, ne původně propuštěné. "Ti už většinou našli práci jinde. Přitom kdyby byly flexibilnější zákony, nemuseli jsme ty lidi úplně propouštět," podotkl Juříček.
Auta jsou pro Česko čím dál důležitější
Nejde přitom jen o dělníky: například Hella hledá 35 inženýrů do vývoje. Právě cesta orientace na technicky náročnější výrobu a vývoj má českému autoprůmyslu pomoci. Manuálně náročné výroby, kde má cena lidské práce vysoký podíl v celkových nákladech, totiž naopak Česko postupně opouští.
Podle ředitele SAP Antonína Šípka se však vlna největších uzavírání a propouštění u dodavatelů automobilek Českem už přehnala. "Trh se stabilizoval, krize měla na řadu firem i ozdravný účinek," míní Šípek. Dodavatelé se do problémů často dostali kvůli potížím svých vlastníků.
Velké plány například má i výrobce autobusů SOR, který od začátku roku přijímá zhruba 50 lidí. Výrobce loni získal velké zakázky na městské autobusy pro Prahu a Bratislavu, začíná s výrobou elektrobusů. Zvažují dokonce, že by rozšířili výrobu na čtyři autobusy denně. "Zatím je to ve fázi studie," řekl jednatel Petr Hájek.
Auta jsou pro českou ekonomiku čím dál důležitější: během krize díky šrotovnému klesly tržby automobilového průmyslu méně než ostatním odvětvím. Podíl na celkovém průmyslu už tak vystoupal k devatenácti procentům, díky letošnímu oživení navíc asi ještě poroste.
Poprvé milion vozidel
Český automobilový průmysl sice loni vykázal pokles tržeb o 14 procent, přesto si připsal nový rekord v počtu vyrobených vozidel: čeští výrobci poprvé překročili hranici milionu za jeden rok. Nejde ale jen o auta: ve statistikách jsou zahrnuty i přívěsy, které milionovou hranici pomohly pokořit.
Letos však díky růstu poptávky milion už český průmysl zřejmě překoná i bez vleků. Lidé z oboru současně varují před přehnaným optimismem. "Trhy jsou hodně turbulentní, nevíme, co se může stát. Krizi v roce 2008 také nikdo nečekal," podotkl Šípek.
Česko se loni stalo už pátým největším výrobcem aut v Evropě, v počtu vyrobených aut na obyvatele je dokonce už druhé na světě. Více aut na hlavu vyrobili loni jen Slovinci.
Automobilky se nevzdávají ani myšlenek na šrotovné nebo jinou vládní podporu. Právě díky šrotovnému se podle šéfů automobilek podařilo překonat nejhorší krizi, teď by mohlo podle nich pomoci obnovit tuzemský vozový park.