"Nezaměstnanost, klesající důvěra spotřebitelů a vysoká míra nejistoty mají negativní dopad na prodeje automobilů v Evropě. Na mnoha klíčových trzích očekáváme zpomalení růstu v druhé polovině roku 2012 a první polovině 2013," uvedl šéf pražské pobočky Roland Berger Roland Zsilinszky.
Prodej nových aut na českém trhu za deset měsíců stoupl o 3,3 procenta na 147 tisíc vozů. Jen v říjnu registrace vzrostly o 7,4 procenta. Výrazný pokles naopak zaznamenaly například Itálie nebo Francie, kde prodeje klesly o 20, respektive 13 procent (více čtěte zde).
Hlavní hráči na trhu, tedy VW Group včetně Škody, Hyundai Group a Renault-Nissan Group, oznámili agresivní globální růstové plány. Například Kia, která patří do skupiny Hyundai, se nově zaměřuje na firemní zákazníky s vozovým parkem o třech až sedmi vozech a v roce 2012 chce dosáhnout pětiprocentního růstu. Skupina Hyundai si jako cíl vytyčila výrazně snížit náskok Škody, která je lídrem českého trhu.
Dodavatelům autodílů klesnou marže
"Objem prodejů zákazníkům s velkými vozovými parky hraje nadále významnou roli v celkovém výkonu dealerské sítě. A silná pozice v tomto segmentu je jedním z důležitých faktorů, proč jsou Škoda a VW jasnými lídry na českém trhu," vysvětluje důležitost firemních zákazníků Zsilinszky.
Svou pozici si udržují i přesto, že Hyundai, Peugeot a Kia v letech 2010 a 2011 vydaly na reklamu na jeden prodaný vůz třikrát více než Škoda.
Propadající se prodeje a zvyšující se tlak během několika posledních týdnů zhoršily obchodní vyhlídky dodavatelů do automobilového průmyslu. V nadcházejících měsících odborníci očekávají, že především cenový a konkurenční tlak dále poroste a marže opětovně klesne pod předkrizovou úroveň a bude se pohybovat mezi 4,5 a pěti procenty.
Růst trhu je pomalý a upevňují na něm své postavení noví, cenově agresivní dodavatelé z Asie. Výrobci zvyšují tlak na cenu, aby ochránili své vlastní marže a dodavatelům také výrazně komplikuje situaci důrazný tlak na lokalizaci výrobků.